حکومت افغانستان در مراحل بعدی وارد مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان خواهد شد
(last modified 1397-09-26T11:33:28+00:00 )
قوس 26, 1397 16:03 Asia/Kabul

هرچند حکومت افغانستان در مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان حضور ندارد اما در مراحل بعدی قطعاً وارد این مذاکرات خواهد شد

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: هرچند حکومت افغانستان در مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان حضور ندارد اما در مراحل بعدی قطعاً وارد این مذاکرات خواهد شد.

سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری دور سوم مذاکرات بین زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان با نمایندگان طالبان (این بار در امارات متحده عربی) اظهار داشت: به نظر می رسد مذاکراتی که طی چند ماه اخیر بین امریکایی ها و طالبان صورت گرفته به نتایجی رسیده اما مذاکرات هنوز ادامه دارد.

وی افزود: زلمی خلیلزاد مذاکراتی را باطالبان پیش برده ضمن اینکه جلساتی هم با مقامات افغانستان، پاکستان، روسیه و دیگر کشورها داشته است.

این کارشناس سیاسی در مورد اینکه طالبان هنوز حاضر نیستند با دولت افغانستان مذاکره کنند گفت: دولت افغانستان در سطح ملی و بین المللی به عنوان یک دولت فاسد و ضعیف شناخته می شود، حکومت ضعیف هم توان چانه زنی را ندارد و طالبان از نشست و گفت و گو با چنین حکومتی خودداری می کنند. از سوی دیگر امریکا بر این حکومت اثرگذار است و آنچه را که امریکا بپذیرد می تواند بر حکومت کابل هم بقبولاند به همین دلیل طالبان تمایل دارند که با امریکا گفت و گو کرده و به توافق برسند.

به گفته حسینی طالبان می خواهند ابتدا خواسته های خود را با حکومت امریکا مطرح کنند و در صورتی که این خواسته ها مورد پذیرش قرار بگیرد با میانجی گری برخی کشورها با حکومت افغانستان هم مذاکره خواهند کردبنابراین حکومت افغانستان هم در مراحل بعدی وارد مذاکرات خواهد شد.

این فعال سیاسی با اشاره به تغییر مکان مذاکرات امریکا و طالبان از پاکستان به امارات متحده عربی گفت: احتمالاً در این زمینه مصلحت اندیشی صورت گرفته زیرا با توجه به نفوذی که پاکستان بر طالبان دارد در صورتی که مذاکرات هم در آن کشور برگزار شود ممکن است پاکستانی ها امتیازات بیشتری مطالبه کنند و از سوی دیگر برای برخی کشورها مانند هند حساسیت برانگیز باشد.

وی اضافه کرد: اگرچه طالبان خواستار خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان هستند و همین خواسته را هم شرط ورود به مذاکرات صلح اعلام کرده بودند اما به نظر می رسد که امریکایی ها در این گفت و گوها به دنبال این هستند که خروج نیروهایشان در طول زمان و بر اساس جدول زمانی تعیین شده ای انجام شود و در حال حاضر حداقل چند پایگاه نظامی در افغانستان داشته باشند.

 

کلیدواژه