جدی 02, 1397 09:07 Asia/Kabul
  •  رزمایش

مرحله پایانی رزمایش پیامبر اعظم (ص) 12؛  نیروی زمینی سپاه با شعار «نمایش اقتدار و امنیت پایدار در سایه وحدت ملی و ظرفیت سازی‌ های نوین دفاعی » در منطقه عمومی خلیج فارس با موفقیت برگزار شد.

در مرحله نهایی  این رزمایش ؛ روز شنبه برای نخستین بار از عملیات تهاجمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی رونمایی شد. 

 تغییر رویکرد در رزمایش‌ها از وضعیت دفاعی به تهاجمی، عملیات بازپس گیری باسرعت و آتش پرحجم برای دفاع از جزایر، تمرین طرح‌های تهاجمی ویژه برای تصرف سواحل و انهدام تاسیسات و زیرساخت‌های دشمن از اهداف برگزاری این رزمایش بود .جمهوری اسلامی ایران از مرزهای گسترده زمینی و دریایی برخوردار است. حفظ امنیت این مرزها نیازمند  نیروی های متخصص و اموزش دیده و بهره مند از تجهیزات  دفاعی و بازدارندگی قوی است . در پاسخ به این نیاز ؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ازقدرت رزمی در سطحی راهبردی برخوردار است و  با اقتدار کامل می تواند امنیت را حتی در بیرون ازمرزهای ایران برقرار کند.

 سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه در حاشیه آغاز رزمایش "پیامبر اعظم (ص) ۱۲" در جمع خبرنگاران گفت: این رزمایش پاسخی  به ادعا‌های دشمنان است ؛ آن‌ها بدانند که توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران، بازدارنده است.سرلشکر جعفری ابراز امیدواری کرد: دشمنان بیش از گذشته به توان پاسخگویی ایران پی برده باشند.

امنیت بر دو عنصر استوار است:

 عنصر اول، بهره مندی از دانش و تخصص در عملیات دفاعی است . اگر کشوری از این عنصر بی بهره و حتی کم بهره باشد، در عرصه دفاعی دچار آسیب های ناشی از آن خواهد شد.

عنصر دوم برخورداری از قدرت بازدارندگی ودر صورت لزوم تهاجمی است. این رویکرد  برای  مقابله با متجاوزان  دارای اهمیتی راهبردی است  .

 حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا  در دیدار اخیر فرماندهان و مسئولان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به صف‌آرایی جبهه‌ای وسیع از دشمنان و رقبا در مقابل جمهوری اسلامی، خاطر نشان کردند : جمهوری اسلامی قصد آغاز جنگ با کسی را ندارد اما باید آن‌چنان توانایی‌های خود را افزایش دهید تا دشمن نه‌تنها از حمله به ایران بیمناک و هراسان باشد بلکه به‌برکت همبستگی، اقتدار و حضور مؤثر نیروهای مسلح در میدان، سایه تهدید نیز از سر ملت ایران دور شود.

از این دید گاه برگزاری این رزمایش و رونمایی عملیات تهاجمی در دکترین دفاعی ایران این پیام را دارد که جمهوری اسلامی ایران در  راهبرد  دفاعی خود، اقدامات متعارفی را که برای تعقیب و دفع تهدید ها ضروری  بداند انجام می دهد.

سرتیپ پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه ایران اسلامی برای هیچ کشوری تهدید نیست، در این زمینه می گوید : در صورتی که دشمنان نیت سوء داشته باشند، در مقابل آن‌ها با تمام توان و ظرفیت خواهیم ایستاد.

امروز نیروهای مسلح ایران از توانمندی نظامی در سطح بالایی برخوردارند . در این راستا ظرفیت  بازدارندگی دفاعی بویژه در حوزه دفاع موشکی  سبب شده است تا اندیشکده های مطالعات  راهبردی ، قدرت نظامی ایران را در سطح نیرویی تعیین کننده با قدرت تثبیت شده ارزیابی کنند .

موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی که از اندیشکده های انگلیسی است در گزارشی درباره توان نظامی ایران ،به  آمریکا و متحدانش یاد اور می شود که  نباید به دنبال هدف ناممکن، یعنی حذف  موشک های ایران باشند.

این توانمندی اما هرگز به منزله تهدید نبوده ،بلکه ایران خواهان امنیت برای همه کشورهای منطقه و جهان  است.

 

کلیدواژه