دیدار وزیر امور خارجه  پاکستان از تهران ؛ رایزنی درباره مهترین تحولات منطقه 
(last modified 1397-10-04T05:10:53+00:00 )
جدی 04, 1397 09:40 Asia/Kabul
  •  دیدار وزیر امور خارجه  پاکستان از تهران ؛ رایزنی درباره مهترین تحولات منطقه 

«مخدوم شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در دومین مقصد سفرش به منطقه، عصر  دوشنبه در تهران با «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی خود دیدار و در خصوص آخرین تحولات در روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه پاکستان پیش از تهران در کابل با مقامات افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده بود. وی در ادامه این سفر منطقه ای از چین وروسیه نیز دیدار می کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره توجه  ویژه به تقویت همکاری ها و تعاملات منطقه ای  باهمسایگان داشته است.دراین چارچوب تقویت روابط با پاکستان نیز برای ایران در اولویت قرار دارد .در این راستا سیاست جمهوری اسلامی ایران  مبتنی برگسترش همکاری های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی با اسلام آباد بوده است.این همکاری ها می تواند  سبب  همگرایی های  بیشترشود و بستر  همکاری های امنیتی در سطح منطقه ای  را فراهم سازد. با توجه به ناامنی های منطقه ای و افزایش تحرکات گروههای تروریستی در منطقه ؛این همکاری ها اجتناب نا پذیر است.

جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت این مسئله همواره با اتخاذ سیاست های اصولی در چارچوب منافع منطقه ای تلاش کرده است تا با روشن ساختن ماهیت  گروه های تروریستی ، ضمن مبارزه با آنها دولت های دیگر را نیز تشویق به اقدام قاطعانه و تاثیرگذار علیه  گروههای تروریستی کند.

ایران بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان دارد.اما متاسفانه مناطق مرزی ایران از داخل خاک پاکستان تا کنون  چندین بار مورد  حمله گروههای تروریستی و اشرار مسلح قرار گرفته و تعدادی از نیروهای مرزبانی ایران ربوده شده و یا به  شهادت رسیده اند. ماه اکتبر گذشته تعدادی از  مرزبان ایرانی که در نقطه صفر مرزی در منطقه میرجاوه،جنوب شرق ایران، مستقر بودند، توسط گروههای تروریستی و ضد انقلاب ربوده و به داخل خاک پاکستان منتقل شدند. تکرار این رخدادهای تروریستی  در چند سال اخیر ؛اقتضا می کند همکاری ایران و پاکستان درتامین امنیت منطقه بیشتر شود. مقام های ایران  بارها در نشست های  متعدد با مسئولان امنیتی ومرزی پاکستان بر ضرورت انجام اقدامات  موثرتر برای جلوگیری از تحرکات  تروریستی  ازداخل خاک  پاکستان علیه  ایران ؛تاکید کرده اند.

در این واقعیت  شکی نیست که بی ثباتی در منطقه غرب آسیا منجر به ظهور تروریسم تکفیری شده است واین جریان  می تواند امنیت همه کشورها از جمله ایران و پاکستان را به مخاطره بیندازد. در چنین شرایطی همکاری های امنیتی و اطلاعاتی بین  دو کشور نه تنها بر کاهش خطرات ناشی از فعالیت های تروریستی در دو کشور موثر خواهد افتاد، بلکه بر ثبات منطقه نیز تاثیر مثبتی خواهد داشت.

پروفسور 'سجاد بخاری ' مدیر موسسه مطالعاتی سیاسی اسلام آباد با اشاره به شکننده بودن وضعیت امنیتی در منطقه می گوید: "دو کشور همسایه تنها با تعمیق همکاری های فیمابین ضمن شکست تروریستها می توانند امنیت را به منطقه بازگردانند."

وضعیت منطقه نشان می دهد که با توجه به تهدید های مشترک ،همکاری های امنیتی و هماهنگی حداکثری بین ایران و کشورهای همسایه به امری  ضروری تبدیل شده است.از اینروانتظار می رود  تقویت امنیت  به ویژه در مرزهای پاکستان با  ایران  مورد اهتمام جدی مقام های این کشور قرار گیرد. گفت و گو های  وزیر امور خارجه پاکستان در تهران و در همین راستا دیدارمنطقه ای «مخدوم شاه محمود قریشی» از افغانستان ،چین و روسیه  می تواند فرصتی برای رایزنی در باره مسایل مشترک و در صدرآنها موضوع امنیت منطقه ای باشد.

کلیدواژه