برگزاری نخستین نشست اجرایی توافقنامه چابهار؛گامی برای توسعه همکاری های منطقه ای
(last modified 1397-10-04T09:27:02+00:00 )
جدی 04, 1397 13:57 Asia/Kabul
  • برگزاری نخستین نشست اجرایی توافقنامه چابهار؛گامی برای توسعه همکاری های منطقه ای

نخستین نشست کمیته پیگیری اجرایی سازی توافقنامه چابهار با حضور هیات های سیاسی و اقتصادی ایران، افغانستان و هند در بندر چابهار، جنوب شرق ایران، برگزار شد.

«بهروز آقایی» مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ایران روز دوشنبه در حاشیه برگزاری این نشست در گفت وگو با ایرنا گفت: در این نشست موضوع های تخصصی درباره تعرفه های مرزی ایران، هند و افغانستان، چگونگی فعال سازی ریل و مبادلات گمرکی و فرآیند حمل بار تبادل نظر شد.

همزمان با این نشست ؛ساختمان شرکت «آی پی جی ال» IPGL هند نیز در بندر چابهار افتتاح و به طور رسمی فعالیت اپراتوری هند در این بندر آغاز شد.تخلیه و بارگیری، تامین تجهیزات و بازاریابی بخشی از ماموریت های شرکت اپراتوری «آی پی جی ال» هند در بندر چابهار خواهد بود.

چابهار بندری استراتژیک در استان سیستان و بلوچستان ،واقع در جنوب شرق است که به لحاظ جغرافیایی و تجاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است . دسترسی این بندر به آب‌های آزاد موجب شده است که کشورهای آسیای مرکزی ، هند، چین، افغانستان، پاکستان، عراق و کشورهای اروپایی  مایل باشند از این بندر برای انتقال  کالاهای خود استفاده کنند. 

توافقنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار، ماه ثور1395  با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و «اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان توسط وزرای راه سه کشور در تهران امضا شد. ایران و هند در زمینه اعطای 150 میلیون دلار فاینانس هند به ایران ، برای توسعه بندر چابهار  و سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری این کشور در این بندر  توافق کرده اند.

 با تکمیل خط ‌آهن چابهار-زاهدان ، این بندر اقیانوسی به شبکه سراسری ریلی متصل می‌شود. با وجود تلاش های آمریکا برای منزوی کردن ایران در عرصه همکاری های اقتصادی  ؛بسیاری از کشورها همچنان مشتاق سرمایه گذاری در ایران هستند .اهمیت ساختاری و راهبردی این منطقه به اندازه ای است که امریکا ناگزیر شد در بحث تحریم ها در این زمینه عقب نشینی کند .

مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا ماه گذشته عملیات مربوط به توسعه بندر چابهار را از حیطه تحریم های جدید واشنگتن استثناء و اعلام کرد این اقدام با توجه به نقش و اهمیت این طرح برای توسعه اقتصادی کشور افغانستان صورت گرفته است.

ساخت خط آهن بندر چابهار که مورد استفاده کشور افغانستان قرار خواهد گرفت از جمله دیگر موارد استثنا در دور دوم تحریم های آمریکا عنوان شده است.

هند به رغم فشارهای امریکا ودر زمانی که کمتر ازسه هفته به شروع مرحله دوم تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران باقی مانده بود  با امضای توافقنامه همکاری در بندر چابهار ؛ این پیام را داد که مشتاقانه علاقمند به افزایش همکاری های تجاری با ایران است.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های هند برای ساخت و اداره دو اسکله در فاز نخست بندر چابهار، درباره آینده این بندر می‌نویسد: «چابهار به یک کریدور کلیدی حمل‌ونقل میان هند، ایران و افغانستان تبدیل خواهد شد که در قلب یک شبکه حمل‌ونقل بزرگ‌تر چندگانه [خاکی، آبی، ...] برای کالا و مسافر در سرتاسر این سه کشور جای می‌گیرد.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در این زمینه با اشاره به  توسعه ترانزیت از طریق این بندر می گوید :  32 میلیون نفر جمعیت افغانستان پس‌کرانه بندر چابهار محسوب می‌شود و هیچ مسیری  در این حوزه امن‌تر، بهینه‌تر و باصرفه‌تر از چابهار نیست. 

از اینروست که از این بندر و موقعیت جغرافیایی ان به عنوان شاهرگ استراتژیک جغرافیای منطقه‌ای نام برده می شود که  ایران در قلب آن قرار گرفته و می‌تواند نقشی  اثرگذار را ایفا کند و تغییر و تحول در اقتصاد منطقه  را رقم بزند.

کلیدواژه