امکان فراهم شدن زمینه گفت و گوی مستقیم حکومت افغانستان و طالبان
(last modified 1397-10-17T10:18:36+00:00 )
جدی 17, 1397 14:48 Asia/Kabul

از شرایط چنین بر می آید که امکان فراهم شدن زمینه های گفت و گوی مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان وجود دارد

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: از شرایط چنین بر می آید که امکان فراهم شدن زمینه های گفت و گوی مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان وجود دارد.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر هیات شورای عالی صلح افغانستان به پاکستان به ریاست محمد عمر داود زی مشاور ویژه رئیس جمهور افغانستان در امور هماهنگی های منطقه ای برای صلح این کشور اظهار داشت تشکیل و سفر این هیات هم به منظور بررسی دقیق تر این موضوع انجام شده است.

وی یادآور شد: هرچند حکومت افغانستان از سوی امریکا تامین مالی و حمایت می شود اما از استقلال لازم برای تصمیم گیری در امور ملی و سیاسی خود برخوردار است و می خواهد برنامه صلح را خودش مدیریت و نظارت کند و پیش ببرد.

این کارشناس سیاسی افزود: درست است که کشورهای دیگر در برنامه صلح افغانستان همکاری می کنند اما تا زمانی که حکومت افغانستان مستقیماً در این روند داخل نشود و به عبارتی مالک برنامه صلح نباشد و از آن آگاهی کامل نداشته باشد این برنامه به نتیجه نمی رسد.

خروتی تصریح کرد: به همین دلیل حکومت افغانستان آقای داودزی و هیات همراه را به پاکستان فرستاده تا در رابطه با ذهنیت اصلی مخالفین مسلح دولت افغانستان از حکومت پاکستان سوال کند و اینکه آنان به چه دلیلی با خارجی ها گفت و گو می کنند اما با افغان ها گفت و گو نمی کنند و به عبارت دیگر هدف این هیات ریشه یابی مشکلات اصلی میان حکومت افغانستان و مخالفین مسلح آن است.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر از اوضاع چنین برمی آید که مواضع گذشته طالبان مبنی بر اینکه به جز امریکایی ها با کس دیگری گفت و گو نمی کنند، تاحدی تغییر کرده و به نظر می رسد این هیات بتواند با بررسی دقیق موضوع زمینه گفت و گوی مستقیم حکومت افغانستان با مخالفین مسلح را فراهم کند.

این کارشناس سیاسی همچنان یادآوری کرد که نمایندگان طالبان با مسوولان وزارت خارجه ایران هم صحبت هایی داشته اند، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه ایران نیز به افغانستان سفر و با سران افغان در این زمینه و جزئیات گفت و گوها با طالبان صحبت کرد. مجموع این شرایط سبب شد که حکومت افغانستان هیاتی را تعیین نماید تا وضعیت را دقیق تر بررسی کند.

وی اضافه کرد: به هر صورت تا زمانی که اجماع بین المللی در رابطه با مساله صلح افغانستان ایجاد نشود و نظرات همسایگان بویژه جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته نشود برنامه صلح افغانستان به نتیجه نمی رسد اما به نظر می رسد با تلاش هایی که در جریان است احتمال فراهم شدن زمینه برای گفت و گوی مستقیم حکومت افغانستان با طالبان وجود دارد.

 

کلیدواژه