خشم اشرف غنی از نادیده گرفته شدن دولت افغانستان در مذاکرات صلح امریکا و طالبان
(last modified 1397-11-06T13:01:57+00:00 )
دلو 06, 1397 17:31 Asia/Kabul

رئیس جمهور افغانستان از نادیده گرفته شدن دولت افغانستان در مذاکرات صلح امریکا و طالبان خشمگین است از اینرو به این مذاکرات واکنش تندی نشان داده است

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکید کرد: محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از نادیده گرفته شدن دولت افغانستان در مذاکرات صلح امریکا و طالبان خشمگین است و به این مذاکرات واکنش تندی نشان داده است.

سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در مذاکراتی که میان هیات طالبان و هیات امریکایی به ریاست زلمی خلیلزاد در دوحه قطر انجام شد، توافقاتی صورت گرفته از جمله اینکه امریکایی ها پذیرفته اند که یک جدول زمانبندی خروج نیروهای خود از افغانستان را ارایه کنند.

وی افزود: یکی از مباحث جدی مطرح شده در این نشست ایجاد دولت موقت در افغانستان بوده و یکی از مسایلی که باعث ناراحتی محمد اشرف غنی شده همین است زیرا وی با ایجاد دولت موقت به هر دلیلی مخالف است چون ایجاد دولت موقت به معنای خداحافظی اشرف غنی و عبدالله عبدالله با سیاست است.

به گفته این کارشناس سیاسی از طرف دیگر نقش دولت افغانستان در مذاکراتی که طی چند ماه گذشته انجام گرفته کاملاً نادیده گرفته شده و یکی از دلایل ناراحتی رئیس جمهور غنی همین مساله هم می باشد و دلیل واکنش تند وی این مسایل بوده است.

حسینی با اشاره به مخالفت طالبان با حضور نمایندگان دولت افغانستان در مذاکرات آنان با امریکایی ها و همچنان سکوت امریکایی ها در این زمینه گفت: حامی دولت افغانستان تعدادی از کشورهای خارجی و در راس آن ها امریکا است و حکومت وحدت ملی که آقای اشرف غنی در راس آن قرار دارد از وجاهت لازم در درون افغانستان برخوردار نیست و یک حکومت ضعیف و ناتوان است و طالبان کاملاً بر این مساله واقف هستند.

وی اضافه کرد: از اینرو طالبان به جای اینکه دولت افغانستان را طرف خود بدانند امریکا را طرف خود می دانند و به این باور می باشند که اگر موافقت امریکا حاصل شود آن کشور با توجه به نفوذی که بر دولت افغانستان دارد توانایی پیاده کردن مفاد توافقات را دارد.

گفتنی است که مذاکرات صلح میان هیات امریکایی به ریاست زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان و هیات طالبان به ریاست محمد عباس استانکزی طی چند روز گذشته در قطر دنبال شده و ظاهراً طرفین به توافقاتی هم دست پیدا کرده اند چنانکه یکی از توافقات ارایه جدول زمانبندی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است اما محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان واکنش تندی به این نشست داشته و گفته که هیچ نشستی بدون حضور حکومت افغانستان به نتیجه نمی رسد، او تاکید کرده که طرفین نباید حکومت افغانستان را نادیده بگیرند.

 

کلیدواژه