نشست های صلح با طالبان بدون حضور حکومت افغانستان به نتایج عملی نمی رسد
(last modified 1397-11-07T13:48:14+00:00 )
دلو 07, 1397 18:18 Asia/Kabul

نشست های صلح با طالبان از سوی طرف های مختلف بدون حضور حکومت افغانستان به نتایج عملی نخواهد رسید

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: نشست های صلح با طالبان از سوی طرف های مختلف بدون حضور حکومت افغانستان به نتایج عملی نخواهد رسید.

احمد رشاد جمالیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با گفت و گوهای پنج روزه هیات امریکایی به ریاست زلمی خلیلزاد با هیات طالبان به ریاست ملا عبدالغنی برادر گفت: در نهایت این خواست و تصمیم مردم افغانستان است که اهمیت دارد و به فیصله ها جنبه عملی می دهد.

وی با اشاره به اعلام طالبان مبنی بر اینکه مذاکرات صلح آن ها دو مرحله ای است به گونه ای که مرحله اول با امریکایی ها و مرحله دوم با حکومت افغانستان خواهد بود عنوان کرد: در مرحله اول زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان وظیفه داشت که طالبان را متقاعد کند وارد گفت و گو با دولت افغانستان شوند زیرا بالاخره طرفی که باید این مساله را بپذیرند مردم و حکومت افغانستان است.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان هم می دانند تا زمانی که وارد گفت و گو با حکومت و مردم افغانستان نشوند هیچ گونه تصمیم و فیصله ای خارج از این چارچوب جنبه عملی به خود نخواهد گرفت، در مذاکرات با طالبان هم شورای عالی صلح افغانستان می تواند نقش اساسی را بازی کند تا هم مذاکرات به خوبی هدایت شود و هم منافع کلان کشور مد نظر قرار بگیرد.

جمالیار با بیان اینکه برنامه صلح افغانستان از مدت ها قبل در دستور کار کشورهای منطقه و فرامنطقه بویژه ایالات متحده امریکا بوده و تلاش شده تا نتایج مطلوبی در این زمینه حاصل شود، نشست اخیر بین هیات امریکایی و هیات طالبان در قطر هم امیدواری هایی را در رابطه با خارج شدن برنامه صلح از بن بست بوجود آورد، البته شکی نیست که زد و بندهای پنهانی هم در این نشست ها وجود دارد و بر اساس اطلاعات موجود توافقاتی در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان صورت گرفته و بحث ایجاد حکومت موقت نیز مطرح شده اما مشخص نیست که این مسایل تا چه حد عملی خواهد شد.

وی با اشاره به این موضوع که حکومت افغانستان هیچ نقشی در این گفت و گوها نداشته گفت: این مذاکرات فرصتی است تا مقامات دولتی افغانستان هم وارد مذاکرات صلح شوند و مذاکرات صلح بین الافغانی انجام شود.

این کارشناس سیاسی در مورد تعیین ملا عبدالغنی برادر به عنوان رئیس دفتر طالبان در قطر و رئیس شورای گفت و گو در این دور از نشست ها از سوی طالبان هم اظهار کرد: ملابرادر از افراد کلیدی و سران طالبان به شمار می رود و زمانی هم که در پاکستان زندانی بود صحبت هایی در رابطه با کنار آمدن وی با حکومت افغانستان و امریکا مطرح بود و حضور پر رنگ وی در برنامه های صلح می تواند اثرات مثبتی داشته باشد، طالبان اکنون به این نتیجه رسیده اند که باید وارد مذاکره شوند و گزینش افرادی مانند ملا برادر می تواند برای طالبان هم جهت طرح منافع شان مفید باشد.

جمالیار تاکید کرد: به هر صورت نشست هایی که به خاطر صلح افغانستان در خارج از این کشور انجام می شود نمی تواند به نتایج عملی ختم شود، کشورهایی که این نشست ها را دنبال می کنند درپی منافع خود هستند و طالبان هم سعی می کنند که امتیازگیری کنند. اما تا زمانی که تفاهم و تعهد همه جانبه میان طالبان و حکومت افغانستان بوجود نیاید شاهد کاهش خشونت ها در این کشور نخواهیم بود.

وی اضافه کرد: یک نکته قابل توجه دیگر این است که طالبان اعلام کرده اند تا زمانی که به خواسته ها و اهداف خود نرسند نشست ها و گفت و گوها نمی تواند از حملات آنان به مواضع تعیین شده از سوی خودشان جلوگیری کند بنابراین حکومت افغانستان و  کشورهای ذیدخل در قضایا باید حداقل بر اعمال یک آتش بس کوتاه مدت تا زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات تاکید کنند تا مردم افغانستان بیش از این قربانی نشوند.

 

کلیدواژه