دلو 18, 1397 16:29 Asia/Kabul

معاملات و گفت و گوهای پشت قدرت های بزرگ با طالبان به هیچ عنوان نمی تواند صلح را برای افغانستان به ارمغان آورد

استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: معاملات و گفت و گوهای پشت قدرت های بزرگ با طالبان به هیچ عنوان نمی تواند صلح را برای افغانستان به ارمغان آورد.

دکتر عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امریکایی ها بصورت پنهانی مذاکره با طالبان را پیش می برند و در مساله صلح افغانستان از دیپلماسی سری که در سطح بین المللی منسوخ شده، استفاده می شود که نمی تواند نتایج مثبتی درپی داشته باشد.

وی افزود: تا زمانی برنامه های صلح در پرتو منافع و در روشنایی کامل نباشد و مردم نتوانند آن را پیگیری کنند به نتیجه ای نمی رسد و نمی تواند تامین کننده منافع ملی و ثبات سیاسی در افغانستان باشد.

کارشناس سیاسی افغان عنوان کرد: ما در افغانستان شاهد منافع متعارض قدرت های بزرگ هستیم و هر از گاهی در این کشور جنگ های نیابتی انجام می شود و گروه های دست نشانده به نیابت از کشورهای مختلف جنگ ها و خشونت ها را دامن می زنند، بیشترین تقابل را هم در این زمینه میان امریکا و روسیه شاهد هستیم. هرچند کشوری مانند هند هم از تلاش هایی که از سوی پاکستان اعمال می شود نگرانی هایی دارد.

نظری اظهار کرد: بصورت کلی منافع متعارض قدرت ها سبب شده که دولت افغانستان نتواند از موقعیت ژئوپلیتیک این کشور به عنوان یک فرصت استفاده کند بلکه تهدیدها و چالش هایی برای افغانستان بوجود آمده ضمن اینکه با فقدان اجماع نظر سیاسی میان نخبگان سیاسی روبرو هستیم.

به گفته این استاد دانشگاه در این راستا تلاش هایی هم صورت می گیرد که نخبگان سیاسی به یک اجماع نظر دست پیدا نکنند تا در چنین شرایطی بتوانند اهداف استراتژیک خود را در افغانستان حتی از طریق برنامه صلح دنبال کنند چنانکه تاکنون از طریق جنگ آن را دنبال می کردند.

نظری تاکید کرد: تا زمانی که دولت و مردم افغانستان از نشست هایی که در زمینه صلح از سوی کشورهای دیگر و برای تامین اهداف خودشان برگزار می شود حمایت نکنند این برنامه ها به صلح پایدار در افغانستان منتج نمی شود.

وی اضافه کرد: ممکن است صلح موقتی و تاکتیکی برقرار شود اما این نگاه راهبردی، به ثبات سیاسی در افغانستان است که می تواند صلح را تامین شود. بنابراین مذاکرات و معاملات کشورهای خاص با طالبان صلح را برای مردم افغانستان به ارمغان نمی آورد و بویژه برنامه هایی که از سوی زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان دنبال می شود ناامید کننده است و برای آینده افغانستان سودمند نیست.

 

کلیدواژه