توافقنامه صلح با حزب اسلامی برای حکومت وحدت ملی افغانستان یک دستاورد است
(last modified 1395-07-05T08:49:39+00:00 )
میزان 05, 1395 13:19 Asia/Kabul

طبیعی است که سران حکومت وحدت ملی افغانستان از توافقنامه صلح با حزب اسلامی استقبال کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: توافقنامه صلح با حزب اسلامی برای حکومت وحدت ملی افغانستان یک دستاورد به شمار می رود از اینرو طبیعی است که سران این حکومت از آن استقبال کنند و نگاه مثبتی به آن داشته باشند.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حکومت های افغانستان از سال ها قبل به دنبال آن بوده که مخالفان مسلح را به مذاکره و صلح دعوت کند و توافقنامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می تواند یک دستاورد برای حکومت وحدت ملی تلقی شود.

وی افزود: استقبال سران حکومت وحدت ملی از این توافقنامه هم در همین راستا است، حامد کرزی رئیس جمهوری سابق افغانستان هم به دنبال آن بود که مخالفین مسلح را پای میز مذاکره بکشاند اما موفق نشد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تفاوت نظرات، خوشبینی ها و بدبینی ها در جامعه و مجلس های افغانستان نسبت به مساله صلح با حزب اسلامی عنوان کرد: حکمتیار یک شخصیت جنجالی بوده و حاضر شدن وی برای پیوستن به برنامه صلح نیز باعث اختلاف نظرات در این کشور شده است.

امینی تصریح کرد: عده ای با توجه به کارنامه ای که از حکمتیار وجود دارد حضور وی در افغانستان را سرآغازی برای نابسامانی های جدید قلمداد می کنند و شماری هم به این دلیل خوشبین هستند که گمان می کنند این مساله می تواند زمینه ای برای پیوستن دیگر گروه های مسلح به برنامه صلح باشد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: در حال حاضر چند حزب تحت نام حزب اسلامی در افغانستان ثبت شده و فعالیت می کنند و به نظر می رسد زمانی که گلبدین حکمتیار به کابل بیاید این احزاب بار دیگر تحت فرمان او قرار خواهند گرفت اما اینکه آمدن وی به افغانستان تاثیر عمده ای روی صلح و امنیت در این کشور داشته باشد جای تردید دارد زیرا وی با هدف ایجاد صلح وارد مذاکره نشده بلکه مسایل سیاسی در این قضیه دخیل بوده است.

این صاحبنظر افغان گفت: این احتمال هم وجود دارد برخی از نیروهای حزب اسلامی که در کنار طالبان قرار دارند دیگر با او همراهی نکنند، طالبانی هم که با دولت می جنگند نمی خواهند راه حکمتیار را در پیش بگیرند. به هر صورت با آمدن حکمتیار نیروهای پراکنده حزب اسلامی تحت فرمان وی قرار می گیرند و ممکن است این حزب در آینده به عنوان یک حزب قدرتمند سیاسی فعالیت کند.

وی اضافه کرد: طی سال های گذشته نیروهای مختلف حزب اسلامی در بخش های مختلف حکومت و پارلمان افغانستان کار می کردند و فقط خود وی با شماری از نزدیکانش به دور از قضایا و در انزوا قرار داشتند، زمانی هم که مذاکره با طالبان مطرح می شد وی بیشتر در انزوا قرار می گرفت از اینرو ترجیح داد در این شرایط حساس اقدامی بکند که مورد توجه محافل خبری و سیاسی قرار بگیرد.

 

کلیدواژه