تاثیر سریع و آنی پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر قیام و جهاد مردم افغانستان
(last modified 1397-11-23T11:11:20+00:00 )
دلو 23, 1397 15:41 Asia/Kabul

تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر قیام و جهاد مردم افغانستان سریع و آنی بود

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر قیام و جهاد مردم افغانستان سریع و آنی بود.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران در 22 بهمن 1357، چهار روز بعد یعنی در 26 دلو (بهمن) شاهد قیام مردم دره صوف ولایت سمنگان در شمال افغانستان بودیم و به زودی قیام های مردم هرات، کابل و سایر شهرها علیه حکومت کمونیستی وقت و اشغالگری اتحاد جماهیر شوروی سابق بودیم.

وی با اشاره به شرکت گسترده مردم ایران در راهپیمایی 22 بهمن اظهار داشت: حضور مردم انقلابی ایران همواره پر جوش و خروش و باعث ناامیدی دشمنان اسلام بوده و این حضور سبب شده که پایه های نظام جمهوری اسلامی مستحکم تر شود و در برابر هجمه های دشمنان ایران اسلامی به عنوان سدی استوار قد علم کند.

این کارشناس سیاسی-فرهنگی عنوان کرد: باوجود سردی هوا و بارندگی مردم به خیابان ها آمدند و این نشان می دهد که مردم با انقلاب خود هستند و از آن دفاع می کنند و در برابر ارزش های بدست آمده در اثر انقلاب و مبارزه از جان خود مایه می گذارند همانطور که در هشت سال دفاع مقدس از جان مایه گذاشتند و در برابر محاصره ها و تحریم های جهانی از نظام خود محافظت کردند و ایران را به عنوان امن ترین کشور دنیا معرفی کردند.

مختاری تاکید کرد: مردم ایران مردمی بیدار، هوشیار و فهیم و با درک بالا هستند که در دنیا نظیر ندارند و این باعث افتخار جهان اسلام است، این تنها افتخار ایران نیست بلکه همه و ما ملت افغانستان هم به این ملت و چنین شور و شعفی و همسایگی و برادری با آن افتخار می کنیم.

وی اظهار کرد: پیام بسیار روشن حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال به غربی ها و بخصوص امریکایی ها بود مخصوصاً با توجه به تبلیغات گسترده ای که از چند ماه قبل آغاز کرده بودند مبنی بر اینکه جشن چهل سالگی انقلاب برگزار نخواهند شد و هزینه های زیادی هم برای تحقق این خواسته خود کرده بودند تا بتوانند وضعیت داخلی ایران را به هم بریزند.

این کارشناس سیاسی گفت: اما مردم ایران سیلی محکمی به صورت امریکا زدند که شاید تا ابد فراموش نکند. این مردم با وجود اینکه در تحریم هستند و فشارهای زیادی را تحمل می کنند با حضور گسترده خود پایبندی شان به انقلاب را به اثبات رساندند.

به گفته مختاری غربی ها و بویژه امریکایی ها به جای اینکه به این سیاست خصمانه و خصومت بار خود با ملت ایران ادامه دهند باید سیاست خود را تعدیل کنند و واقعیت اقتدار ایران را بپذیرند. این نظام چهل سال با اقتدار پیش رفته و در عرصه های مختلف پیشرفت های چشمگیری داشته و با وجود تحریم های بین المللی و تهدیدهای امنیتی پیرامونی امروز گهواره امن دنیا به حساب می آید.

این کارشناس سیاسی همچنان خاطرنشان کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف اسلامی از جمله افغانستان بسیار سازنده بوده و علی رغم تبلیغات دشمنان در مورد اینکه ایران در امور افغانستان مداخله کرده هیچ سند و مدرکی در این زمینه یافت نشده بلکه ایران از زمان جهاد تاکنون همواره حامی مردم افغانستان بوده است.

وی اضافه کرد: کمک ها و همکاری های جمهوری اسلامی ایران به افغانستان در عرصه های مختلف و از جمله پذیرایی از مهاجران افغان بر کسی پوشیده نیست و افغان ها قدردان این همکاری ها هستند.

 

کلیدواژه