جامعه جهانی به پاکستان اجازه ندهد که روند صلح افغانستان را تحت تاثیر قرار دهد
(last modified 1397-12-04T11:33:12+00:00 )
حوت 04, 1397 16:03 Asia/Kabul

جامعه جهانی نباید به پاکستان این اجازه را بدهد که به هر بهانه ای روند صلح افغانستان را متوقف کند یا تحت تاثیر قرار دهد

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: جامعه جهانی نباید به پاکستان این اجازه را بدهد که به هر بهانه ای روند صلح افغانستان را متوقف کند یا تحت تاثیر قرار دهد.

محمد باقر ملت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر سفیر پاکستان در کابل و نیز سخنگوی ارتش پاکستان مبنی بر اینکه اگر مداخلات نظامی هند در پاکستان ادامه داشته باشد روند مذاکرات صلح در افغانستان متوقف می شود، اظهار داشت: پاکستان از روابط نزدیک میان افغانستان و هند نگران است و یکی از دلایل اقدامات خصمانه اش در افغانستان همین روابط است.

وی با بیان اینکه بارها از مقامات پاکستانی شنیده شده که اگر این روابط به حدی نزدیک شود که منافع پاکستان در معرض خطر قرار بگیرد دست به اقدام می زنند، افزود: بخش زیادی از طالبان در پاکستان حضور دارند و دارای پناهگاه های امنی هم می باشند که دولت اسلام آباد می تواند روی طالبان تاثیرگذار باشد ضمن اینکه این مساله می تواند عامل فشار کلانی هم بر پاکستان باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی البته اقدامات خصمانه از سوی پاکستان صورت گرفته و بارها تروریست ها از خاک پاکستان به افغانستان وارد شده اند، دست به حملات زده و مردم بیگناه را به خاک و خون کشیده اند.

ملت یار عنوان کرد: به هر صورت دولت پاکستان بر دولت افغانستان فشار می آورد تا از نزدیکی روابط با هند بکاهد و این در حالی است که هند از گذشته ها با افغانستان نزدیک و دوست بوده و همواره با این کشور همکاری کرده است.

وی اضافه کرد: اما جامعه جهانی نباید به پاکستان این اجازه و حق را بدهد که در رابطه با روند صلح و گفت و گوهای صلح افغانستان چنین نظری داشته باشد و آن را تحت تاثیر قرار دهد. این دولت ها باید بر پاکستان فشار بیاورند تا به خواسته های برحق مردم افغانستان تن بدهد.

 

کلیدواژه