حوت 07, 1397 17:49 Asia/Kabul

خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، آتش بس و گفت و گوهای بین الافغانی صلح از موضوعات مورد بحث در نشست دوحه قطر است

کارشناس سیاسی افغان گفت: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، آتش بس و گفت و گوهای بین الافغانی صلح از موضوعات مورد بحث در نشست دوحه قطر است.

محمد حسن حقیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست نمایندگان طالبان و نمایندگان امریکا در قطر اظهار داشت: این نشست ادامه نشست های قبلی است و مباحث آن خروج نیروهای خارجی از افغانستان است و اینکه این کشور بار دیگر به پناهگاه تروریست ها تبدیل نشود. مساله دیگر آتش بس است و تاکید بر یک گفتمان بین الافغانی که حکومت افغانستان بخشی از آن باشد.

وی با اشاره به تمایل حکومت افغانستان برای شرکت طالبان در جرگه مشورتی صلح که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود، عنوان کرد: طالبان نشان داده اند در هیچ کاری که از سوی حکومت انجام می شود شرکت نمی کنند زیرا این حکومت را به رسمیت نمی شناسند.

این کارشناس سیاسی در مورد سفر ملا عبدالغنی برادر رئیس دفتر طالبان در قطر از پاکستان به قطر گفت که وی در بین طالبان از نفوذ زیادی برخوردار است ضمن اینکه معاون رهبر این گروه نیز می باشد بنابراین می تواند به عنوان یک نصمیم گیرنده مطرح باشد.

حقیار اظهار کرد: در نشست های قبلی، طالبان و امریکایی ها به توافقات نسبی دست پیدا کردند و طی یک ماه گذشته هم به بررسی روند و یافتن راهکارهای عملی شدن توافقات پرداختند و قرار است در این نشست نتایج این اقدامات به اطلاع دیگران رسانده شود.

به گفته این روزنامه نگار افغان این امیدواری وجود دارد که در رابطه با تعیین جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از افغانستان و اینکه افغانستان بار دیگر پناهگاه تروریست ها نشود نتایج گفت و گوها اعلام شود و در رابطه با آتش بس و یک گفتمان بین الافغانی که حکومت افغانستان بخشی از آن خواهد بود نیز توافق صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: بسیاری در افغانستان بر این عقیده هستند که برگزاری انتخابات قبل از رسیدن به صلح به این معنی است که افغانستان شاهد ادامه جنگ برای پنج سال دیگر خواهد بود.

 

کلیدواژه