در شرایط کنونی افتتاح دفتر رسمی برای طالبان در کابل غیرمنطقی است
(last modified 1397-12-12T14:01:22+00:00 )
حوت 12, 1397 18:31 Asia/Kabul

در شرایط کنونی افتتاح دفتر رسمی برای طالبان در کابل غیرمنطقی و غیر ممکن است

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: در شرایط کنونی افتتاح دفتر رسمی برای طالبان در کابل غیرمنطقی و غیر ممکن است.

سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تکرار اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مورد اینکه طالبان می توانند در کابل دفتر داشته باشند، اظهار داشت: در حال حاضر طالبان در جنگ با حکومت افغانستان قرار دارند و در چنین وضعیتی افتتاح دفتر برای طالبان در افغانستان غیرمنطقی و غیرممکن است.

وی در مورد اظهارات سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر مبنی بر اینکه اگر نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند و صلح بین طرف ها برقرار شود نیروهای طالبان می توانند به اردوی افغانستان بپیوندند، عنوان کرد: تاکنون در مورد پیوستن نیروهای طالبان به اردوی افغانستان بحثی صورت نگرفته اما اگر طالبان و امریکایی ها روی دو موضوع مهم یعنی خروج نیروهای خارجی و چگونگی حکومت آینده افغانستان به توافق برسند پیوستن نیروهای طالبان به اردوی ملی افغانستان امکان پذیر است.

به گفته این کارشناس سیاسی مشکل افغانستان قبل از اینکه یک مساله داخلی باشد یک مساله بین المللی است، زمانی که اعضای جامعه جهانی برای حل مشکل افغانستان به توافق برسند مسایل داخلی افغانستان هم به تبع آن قابل حل است.

حسینی اظهار کرد: اگرچه در حال حاضر طالبان دولت افغانستان را به رسمیت نمی شناسند، اما پس از آنکه مشکلات خود را با خارجی ها بویژه امریکایی ها حل کنند، در مراحل بعد حاضر خواهند شد که با حکومت افغانستان مذاکره کنند هرچند ممکن است به تنهایی با نمایندگان حکومت گفت و گو نکنند و بخواهند با جمعی از نمایندگان حکومت، شخصیت ها و بزرگان که در حکومت نیستند، صحبت کنند.

این فعال سیاسی گفت: هیاتی از طالبان که در قطر بسر می برد برای طرف های مختلف قابل قبول است و به نظر نمی رسد که طرف خاصی با آن ها به عنوان مذاکره کننده مشکل داشته باشد.

حسینی با اشاره به تصمیم حکومت افغانستان برای تشکیل جرگه مشورتی صلح نیز گفت: تشکیل این جرگه هنوز در ابهام قرار دارد چنانکه قرار بود در بیست و پنجم ماه جاری برگزار شود اما به اوایل سال آینده موکول شده ضمن اینکه برنامه کاری آن هنوز مشخص نیست.

وی در مورد شرکت طالبان در این جرگه هم گفت: تا زمانی که توافقی بین این گروه و امریکا صورت نگرفته بعید به نظر می رسد که طالبان بخواهند در آن حضور داشته باشند.

 

کلیدواژه