حوت 25, 1397 12:06 Asia/Kabul

در صورتی که برگزاری جرگه مشورتی صلح به خوبی مدیریت شود به برقراری صلح در افغانستان کمک می کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: در صورتی که برگزاری جرگه مشورتی صلح به خوبی مدیریت شود به برقراری صلح در افغانستان کمک می کند.

احمد رشاد جمالیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: خواست حکومت و جریان های سیاسی این است که صلح پایدار در افغانستان برقرار شود اما گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه لویه جرگه مشورتی صلح که قرار است از سوی حکومت در نهم ثور (اردیبهشت) سال آینده برگزار شود، بیشتر اهداف کمپاینی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده دارد و تیم رئیس جمهور تلاش می کند که با استفاده از این نشست توجه اقشار مختلف را در زمینه انتخابات جلب کند.

وی با اشاره به نشر خبرهایی در رابطه با دعوت از طالبان برای شرکت در جرگه مشورتی صلح گفت: شرکت افرادی از طالبان در این جرگه بعید به نظر نمی رسد اما بحث اساسی این است که جرگه مذکور تا چه اندازه می تواند نتیجه بخش باشد و آیا مصوبات آن قابل اجرا و راهگشای برنامه صلح در افغانستان خواهد بود یا خیر.

به گفته این کارشناس سیاسی این موارد هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد و مردم و جریان های سیاسی در این زمینه اطلاعی ندارند بنابراین اگر هم عده ای از طالبان در جرگه مشورتی صلح حضور پیدا کنند ضمانتی وجود ندارد که این حضور بتواند کمکی به برنامه صلح بکند و سران طالبان که در خارج از افغانستان زندگی می کنند نتایج این نشست را بپذیرند.

جمالیار عنوان کرد: برنامه هایی که در افغانستان طرح ریزی می شود شمولیت همگانی ندارند، حکومت در چنین قضایایی همه جانبه فکر نکرده، فعالان سیاسی هم بیشتر به اهداف حزبی، گروهی، منطقه ای و زبانی خود تمرکز دارند و احزاب نیز معمولاً بر همین مبنا شکل گرفته اند به همین دلایل در حرکت های کلان ملی مانند صلح نیز اتفاق نظر وجود ندارد.

وی اضافه کرد: با توجه به نحوه شکل گیری حکومت وحدت ملی، سیاستمداران هم بر این تصور هستند که این حکومت تقسیم شده است و طرفین نمی توانند یکدیگر را با چالش مواجه کنند چنانکه برخی شخصیت ها که در رده های بالای حکومتی قرار دارند در نشست با طالبان در مسکو شرکت کردند (در حالی که دولت در آن نشست حضور رسمی نداشت). این شخصیت ها گاهی از برنامه حکومت در رابطه با صلح حمایت و گاهی آن را رد می کنند.

 

کلیدواژه