حوت 26, 1397 14:09 Asia/Kabul

دادگاه های بین المللی در رابطه با مسایل حقوقی بین المللی حق ورود و دخالت دارند اما برخی کشورهای قدرتمند این حق را برای آنان به رسمیت نمی شناسند

حقوقدان افغان تاکید کرد: دادگاه های بین المللی در رابطه با مسایل حقوقی که جنبه بین المللی پیدا می کنند حق ورود و دخالت دارند اما برخی کشورهای قدرتمند این حق را برای آنان به رسمیت نمی شناسند.

گل رحمان قاضی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ممانعت امریکا از سفر بازرسان دادگاه بین المللی لاهه به افغانستان برای تحقیق در مورد جنایات جنگی نیروهای امریکایی گفت: این ممانعت در حالی صورت می گیرد که دادگاه های بین المللی در رابطه با قضایای حقوقی بین المللی صلاحیت خاص خود را دارند و می توانند مسایلی که جنبه بین المللی پیدا می کنند و یا جنایاتی را که در سطح بین المللی انجام می شوند مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: اینکه یک کشور، حاکمیت داخلی کشور دیگری را در نظر نمی گیرد و به مسایل بین المللی هم احترام نمی گذارد قابل توجیه نیست زیرا این زورگویی است.

به گفته این حقوقدان افغان در قانون اساسی افغانستان حوزه صلاحیت نیروهای داخلی و خارجی به نوعی مشخص شده و بر اساس ماده 134 این قانون، پلیس، دادستانی و محاکم قضایی صلاحیت های خاص خود را دارند و اشخاص جنایتکار هم باید در همین چارچوب محاکمه و مجازات شوند.

قاضی با یادآوری این نکته که دادگاه های بین المللی دارای ضمانت اجرایی برای اجرای قوانین نیستند تا مانع برخی کشورها از انجام اقداماتی شوند، عنوان کرد: این ضعف قوانین بین المللی است که نمی توانند علیه کشورهایی مانند امریکا که از زور استفاده می کنند اقدام عملی داشته باشند.

 

کلیدواژه