کنترل اوضاع از دست رئیس جمهور افغانستان خارج و تیم وی سردرگم شده است
(last modified 1397-12-27T10:52:10+00:00 )
حوت 27, 1397 15:22 Asia/Kabul

کنترل اوضاع از دست محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خارج شده و تیم وی سردرگم شده است

استاد دانشگاه کابل تاکید کرد: کنترل اوضاع از دست محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خارج شده و تیم وی سردرگم شده است.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: آقای غنی از یک طرف تمام نیروهای داخلی را از خود رانده، نیروهایی که به شکلی در قدرت سهیم بودند و جزء قوی از بدنه قدرت محسوب می شدند مانند عبدالرشید دوستم، حنیف اتمر و عده ای از معاونان و مشاوران دیگر و از طرف دیگر فکر کرد که خواسته های امریکا را هم برآورده می کند و یکه تاز میدان می شود که اینگونه هم نشد.

استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل افزود: رئیس جمهور غنی تصور می کرد که امریکا هم با سرکوب طالبان وی را قهرمان اعلام می کند چنانکه در گذشته وی را نابغه و مرد متفکر جهان اعلام کردند که البته اتحاد جماهیر شوروی سابق هم چنین ترفندهایی داشت و نورمحمد ترکی سردمدار وقت افغانستان در زمان کمونیست ها را نابغه شرق معرفی کرده بود، اما این اتفاق نمی افتد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر از یکسو تیم آقای غنی به نوعی در برابر امریکایی ها اعلام موضع می کند و از سوی دیگر اپوزیسیون سیاسی در برابر حکومت قرار گرفته و حنیف اتمر هم که ارتباط تنگاتنگی با استخبارات منطقه و جهانی دارد از تیم آقای غنی انتقاد کرده است.

به گفته این کارشناس سیاسی اکنون برای محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان دشوار است که بخواهد حرف اول و آخر را بزند زیرا از یک طرف بحث حکومت موقت مطرح است که از طرف زلمی خلیلزاد هم مطرح شده و رئیس جمهور پاکستان نیز که از تصامیم کشورهای غربی آگاه است در مورد آن صحبت کرده است.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد که اوضاع اکنون روشن شده و محمد اشرف غنی موقعیتی مانند نجیب الله رئیس جمهور وقت افغانستان در دوران کمونیست ها پیدا کرده که با عقب نشینی روس ها نتوانست اوضاع را مدیریت کند.

 

کلیدواژه