حمل 19, 1398 17:03 Asia/Kabul

نشست قطر که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود یک نشست بین افغانی است که در آن باید تمام بزرگان افغانستان جمع شوند و در مورد آینده این کشور تصمیم بگیرند

کارشناس سیاسی افغان گفت: نشست قطر که قرار است در آینده نزدیک برگزار شود یک نشست بین افغانی است که در آن باید تمام بزرگان افغانستان جمع شوند و در مورد آینده این کشور تصمیم بگیرند.

عبدالقادر اسکندری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در صورتی که تعداد اندکی از بزرگان افغان در این جلسه شرکت کنند ممکن است که نشست بین افغانی محسوب نشود.

وی تصریح کرد: تعداد 200 نفری که ممکن است از اقشار مختلف، احزاب، گروه ها، شخصیت های سیاسی، متنفذین قومی، نمایندگان پارلمان و سنا و کسانی که در سیاست ها و تصمیم گیری های افغانستان تاثیرگذار هستند شامل این هیات می باشند به همین دلیل تعداد اعضای هیات زیاد است تا جلسه واقعاً جلسه بین افغانی باشد و از همه اقشار افغانستان نمایندگی کند.

به گفته این کارشناس سیاسی از آنجایی که پاکستان معمولاً به حمایت و پشتیبانی از تروریست ها متهم بوده به عنوان یک کشور تاثیرگذار در روند صلح افغانستان هم مطرح بوده زیرا نفوذ و تاثیر جدی بر گروه طالبان دارد.

اسکندری افزود: تاکید زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان هم بر این است که کشورهای ذیدخل در امور افغانستان تلاش کنند که از این برنامه بصورت جدی حمایت کنند و نگرانی وی هم این است که مبادا با عدم حضور پاکستان روند صلح با مشکل مواجه شود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: نگرانی دیگر آقای خلیلزاد شیوه اجرای برنامه صلح و عملکرد بعد از صلح است که آیا پاکستان واقعاً به وعده های خود عمل خواهد کرد و دست از حمایت طالبان برخواهد داشت یا خیر زیرا اگر پاکستان در رابطه با برنامه صلح افغانستان صادق نباشد آینده این صلح همچنان مبهم خواهد بود و بعد از صلح نیز به نتیجه واقعی که باید برسیم نخواهیم رسید.

وی اضافه کرد: از همین رو خلیلزاد همواره نگرانی های خود را در رابطه با عملکرد پاکستان ابراز کرده و انتظار می رود که پاکستان به عنوان یک کشور همسایه افغانستان مساله صلح در این کشور را جدی تر بگیرد و از آن حمایت کند تا مردم افغانستان هم بتوانند در محیطی امن و صلح آمیز زندگی کنند.

 

کلیدواژه