حمل 26, 1398 15:28 Asia/Kabul

حافظ افغانستانی و مقام آور سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران سطح این مسابقات را بالاتر از سال های قبل دانست

حافظ افغانستانی و مقام آور سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران سطح این مسابقات را بالاتر از سال های قبل دانست.

سمانه سادات موسوی مقام سوم حفظ کل قرآن کریم در بخش بانوان در این مسابقات در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مسابقات امسال به لحاظ فنی بسیار بهتر از گذشته برگزار شد چون تمام شرکت کننده ها در مرحله ابتدایی در کشور خودشان از طریق اینترنت امتحان دادند و قویترین افراد از بین متقاضیان انتخاب شدند و در رتبه بندی امتیازات هم اختلافات اندک بود.

وی افزود: شرکت کنندگان در مسابقات بین المللی قرآن کریم از افغانستان طی سال های اخیر درخشش قابل توجهی داشته اند چنانکه سال گذشته استاد علیرضا رضایی از افغانستان نفر اول رشته قرائت شد، آقای جاوید اکبری حائز رتبه دوم شد و امسال هم در رشته قرائت نوجوانان پسر رتبه دوم نصیب افغانستان شد، رتبه سوم حفظ کل قرآن کریم هم به افغانستان رسید. همچنان در بخش طلاب رتبه دوم قرائت تحقیق بزرگسالان توسط آقای محمد کریم محسنی و در ترتیل هم رتبه دوم توسط آقای سید مهدی مشرف از افغانستان کسب شد.

به گفته این بانوی قرآنی افغانستانی، در حال حاضر شرکت کنندگان افغان رقبای جدی برای شرکت کنندگان قوی کشورهای شرکت کننده محسوب می شوند و هر ساله حدود دوازده نفر به عنوان نماینده در رشته های مختلف قرآنی از افغانستان در بخش های طلاب، آقایان، بانوان و نابینایان شرکت و رتبه های خوبی را هم کسب می کنند.

خانم موسوی عنوان کرد: در حال حاضر افغانستان در رشته های قرائت و حفظ قرآن کریم حرف برای گفتن دارد و در مسابقات شاهد حضور داوران موفقی هم از افغانستان بودیم مانند استاد برکت الله سلیم و استاد امان الله احمدی و امسال برای اولین بار خانم زینب موحد از افغانستان هم داور حسن حفظ بخش بانوان بود.

وی یادآور شد که نمایندگان کشورهای مختلف تعاملات خوبی نیز باهم داشتند و در کنار رقابت، رفاقت قرآنی هم در بین نمایندگان حاکم بود.

موسوی در رابطه با فعالیت های قرآنی بانوان مهاجر افغان در ایران هم گفت: در شهرهای مقدس مشهد و قم فعالیت های قرآنی گسترده ای وجود دارد و مهاجرین هم بصورت گسترده در این فعالیت ها شرکت می کنند، در مشهد جامعه قاریان افغانستان را با مدیریت استاد قلندر زاده داریم که هر ساله در سطح مهاجرین مسابقات برگزار می کنند که باعث تشویق و ایجاد انگیزه برای بانوان مهاجر می شود.

وی اضافه کرد: بانوان مهاجر افغان در دیگر مسابقات داخلی ایران هم شرکت می کنند و در آستان قدس رضوی هم بصورت رسمی حافظ و قاری داریم که در رواق حضرت زهرا سلام الله علیها اجرا می کنند.

 

کلیدواژه