حمل 27, 1398 17:54 Asia/Kabul

به نظر می رسد که دور ششم مذاکرات امریکایی ها با طالبان در قطر پس از نشست بین افغانی برگزار شود که قرار است روز جمعه در قطر انجام شود

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد که دور ششم مذاکرات امریکایی ها با طالبان در قطر پس از نشست بین افغانی برگزار شود که قرار است روز جمعه در قطر انجام شود.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به شایعاتی در مورد آغاز دور ششم این گفت و گوها و رد آن از سوی زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان اظهار داشت: این شایعات پس از آن به میان آمد که خلیلزاد افغانستان را ترک کرد و گفته شد که به قطر رفته است در حالی که چنین نبود.

وی افزود: پس از آن که طالبان آغاز عملیات بهاری خود را اعلام کردند که در پاسخ به آغاز عملیات دولت علیه آنان بود، خلیلزاد فقط از طالبان انتقاد کرد و اکنون این تردید ایجاد شده که هدف امریکا از این مذاکرات واقعاً صلح است یا فقط وقت گذرانی به منظور ایجاد اختلاف در صفوف طالبان یا کارهایی از این قبیل است.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان هم بصورت واضح چیزی در رابطه با مذاکرات طولانی خود با امریکایی ها نگفته اند و فقط در مورد پیشرفت هایی که حاصل شده ابراز خوشبینی کرده اند. البته پاسخ انتقاد خلیلزاد از آغاز عملیات بهاری طالبان را هم به تندی دادند.

مژده با اشاره به همزمانی جنگ در افغانستان و مذاکرات صلح گفت: چنین چیزی در زمان جنگ ویتنام هم دیده شد و تا حدی طبیعی هم می باشد و حتی ممکن است در حین مذاکرات صلح جنگ شدت پیدا کند زیرا طرفین به دنبال پیروزی در میدان های جنگ هستند تا امتیازات بیشتری در مذاکرات صلح کسب کنند.

این تحلیلگر افغان در مورد تلاش ها برای برگزاری جرگه مشورتی صلح در افغانستان هم عنوان کرد: این جرگه برای رسیدن به یک اجماع در رابطه با صلح برگزار می شود در حالیکه این اجماع وجود دارد و کسی نیست که خواهان صلح نباشد بنابراین صرف هزینه های هنگفت برای جرگه ای که مصوبات آن الزام آور نیست و فقط جنبه مشورتی دارد به نفع مردم افغانستان نیست.

وی تصریح کرد: هدف اشرف غنی از برگزاری این جرگه آن است که زمان ریاست خود را پس از ماه جوزا (خرداد) افزایش دهد یا به نوعی از جرگه بخواهد که مدت ریاستش را تمدید کند و از آنجایی که جرگه بیشتر با تلاش آقای غنی و هوادارانش برگزار می شود مورد پذیرش بسیاری از سیاستمداران افغان نیست.

 

کلیدواژه