ثور 02, 1398 14:53 Asia/Kabul

حکومت افغانستان با ناامیدی از اقدامات امریکا در رابطه با صلح این کشور به سمت سازمان های بین المللی مانند شانگهای می رود

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: حکومت افغانستان با ناامیدی از اقدامات امریکا در رابطه با صلح این کشور به سمت سازمان های بین المللی مانند شانگهای می رود.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تلاش دولت افغانستان برای پیگیری مساله صلح این کشور از طریق سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: جلساتی بین نمایندگان امریکا و طالبان در قطر برگزار شد و به نتایجی هم نرسید ضمن اینکه طالبان نشست با نمایندگان حکومت را نپذیرفتند.

وی ضمن یادآوری از برگزاری دور سوم نشست گروه تماس "سازمان همکاری شانگهای-افغانستان" در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان و گفت و گوی وزیران خارجه افغانستان و قرقیزستان عنوان کرد:  دولت افغانستان تصمیم گرفته مساله صلح را از طرق دیگری دنبال کند که یکی از آن ها سازمان همکاری شانگهای است.

این روزنامه نگار افغان در مورد وعده همکاری قرقیزستان در روند صلح افغانستان گفت: مقامات قرقیزستان با پشتوانه شانگهای چنین وعده هایی می دهند. اکنون ابتکار عمل در رابطه مساله افغانستان از دست امریکایی ها خارج شده و در اختیار کشورهای قدرتمند منطقه مانند چین و روسیه قرار گرفته بنابراین آن ها می توانند نقش موثری در عرصه صلح این کشور داشته باشند.

نهضت یار اظهار کرد: امروز علاوه بر ناتو و امریکا قدرت های دیگری در منطقه در حال ظهور هستند و نقش و جایگاه خاص خود را دارند.

به گفته این کارشناس سیاسی البته رقابت های منطقه ای در رابطه با افغانستان به نوعی به ضرر مردم این کشور هم تمام می شود به همین دلیل این مردم برای نجات از توطئه های غرب و شرق باید اتحاد و یکپارچگی را در پیش گرفته و شعار نه شرقی نه غربی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان تلاش های استعماری را زیاد تجربه کرده اند از انگلیس و شوروی سابق گرفته تا امریکا، از اینرو آگاهی مردم روز به روز در حال افزایش است و بالاخره دست رد به سینه ابرقدرت ها خواهند زد.

 

کلیدواژه