ثور 08, 1398 13:31 Asia/Kabul

لویه جرگه مشورتی صلح که حکومت افغانستان قرار است آن را برگزار کند در شرایط فعلی وجهه قانونی ندارد اما حکومت آن را برای مقابله با جریان امریکایی صلح برگزار می کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: لویه جرگه مشورتی صلح که حکومت افغانستان قرار است آن را برگزار کند در شرایط فعلی وجهه قانونی ندارد اما حکومت آن را برای مقابله با جریان امریکایی صلح برگزار می کند.

محمد قاهر سینا در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: در صورتی که قرار باشد لویه جرگه ای برای صلح در افغانستان دایر شود بر اساس قانون در آن باید اعضای پارلمان، اعضای مجلس سنا، اعضای شوراهای ولایتی و اعضای شوراهای ولسوالی ها حضور داشته باشند.

به گفته این تحلیلگر افغان از سوی دیگر امریکایی ها و بویژه زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان به دنبال گفت و گو با طالبان و ایفای نقش در مساله صلح افغانستان است در چنین حالتی حکومت افغانستان که خود را تحت فشار می دید راه حل را در برگزاری جرگه مشورتی صلح دید و پارلمان جدید را هم در حالیکه هنوز نمایندگان برخی ولایات مانند کابل مشخص نشده و در ولایت غزنی اصلاً انتخابات برگزار نشده، افتتاح کرد در حالیکه افتتاح پارلمان ناقص غیر قانونی است اما حکومت بنا به ضرورت آن را افتتاح کرد.

وی افزود: حکومت افغانستان و شخص اشرف غنی با تشکیل جرگه مشورتی صلح به نوعی در رقابت با زلمی خلیلزاد و در برابر برخی دیدگاه ها در رابطه با تشکیل حکومت  موقت قرار گرفته  ضمن اینکه می خواهد تلاش خود را هم برای صلح نشان دهد. بنابراین می توان گفت برگزاری این جرگه نوعی پوشش ظاهری برای نشان دادن تلاش حکومت در جهت صلح است.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: حکومت همچنان می خواهد به امریکایی ها و از جمله زلمی خلیلزاد نشان دهد که توانایی گردهم آوری نمایندگان مردم خود را دارد ضمن اینکه به دنبال برهم زدن  معاملات پشت پرده خلیلزاد با پاکستانی ها و طالبان هم می باشد.

سینا عنوان کرد: اگرچه از طالبان هم برای شرکت در این جرگه دعوت شده اما این گروه پاسخی نداده چنانکه نشست با نمایندگان اقشار مختلف در قطر را هم رد کردند ضمن اینکه در میان طالبان نیز چند دستگی وجود دارد و ممکن است برخی از آن ها خواهان شرکت در برنامه های صلح باشند و برخی هم خواهان این امر نباشند.

وی اضافه کرد: به هر صورت تعدادی از طالبانی که با روسیه ارتباط دارند ممکن است در جرگه حضور پیدا کنند و تعدادی از متنفذین در ولایات مختلف هم که با طالبان ارتباط نزدیک دارند در جرگه شرکت می کنند که می توان گفت از طالبان نمایندگی می کنند و اگر طالبان قطر در این جرگه شرکت نکنند هرچند می خواهند خود را بزرگ جلوه دهند اما در حقیقت خودشان کوچک خواهند شد.

 

کلیدواژه