برگزاری نشست "لویه جرگه" در غیاب برخی از چهره های مطرح افغانستان
(last modified 1398-02-09T05:05:13+00:00 )
ثور 09, 1398 09:35 Asia/Kabul
  • برگزاری نشست

نشست لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان (گردهمایی بزرگ سران قبایل افغانستان) فردا دوشنبه برگزار می شود.

نشست لویه جرگه در کابل پایتخت افغانستان و با مشارکت بیش از 2400 نفر از شخصیت های مختلف این کشور برگزار می شود.

بنابر اعلام برگزار کنندگان لویه جرگه، محور اصلی این نشست موضوع صلح در این کشور و گفت وگو با طالبان است. 

بر اساس گزارش منابع افغان، تاکنون چندین شخصیت مطرح این کشور از جمله "عبدالله عبدالله" رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، "کریم خلیلی" رئیس شورای عالی صلح، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور و "حامد کرزی" رئیس جمهور سابق افغانستان، نشست فردا را تحریم کرده اند. 

برخی از تحریم کنندگان نشست لویه جرگه، "اشرف غنی" رئیس جمهور افغانستان را به بهره برداری تبلیغاتی از این نشست متهم کرده اند.

"کریم خلیلی" رئیس شورای عالی صلح افغانستان هم عدم تطابق نشست لویه جرگه با قانون اساسی این کشور را علت شرکت نکردن در آن اعلام کرد.

"عبدالقهارعابد" رئیس دفتر"عبدالله عبدالله" نیز علت عدم شرکت رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان را مشخص نبودن چرایی تلاش اشرف غنی برای برگزاری لویه جرگه دانست.

لویه جرگه یا جرگهٔ بزرگ به معنی «گردهمایی بزرگ سران قبایل افغانستان» است.

لویه جرگه بزرگ‌ترین مجمع بزرگان و شخصیت‌های قومی و اجتماعی در این کشور است و در موارد بحرانی در افغانستان تشکیل می‌شود.

قرار گرفتن موضوع صلح و گفت وگو با طالبان به عنوان محور اصلی نشست فردا در کابل به خوبی نشان دهنده اهمیت این موضوع برای افغانستان است.

با این‌ حال اگرچه صلح در افغانستان نه یک انتخاب که ضرورت کنونی این کشور است اما عوامل مختلفی باعث شده تا نشست کنونی لویه جرگه پیش از برگزاری با چالش های اساسی مواجه شود. 

بن بست در مذاکرات آمریکا و طالبان و گفت وگوهای بین الافغانی که در لغو نشست اخیر قطر خود را نشان داد باعث شد تا بسیاری این پرسش را مطرح کنند که: "اساسا قرار است در نشست لویه جرگه کابل چه موضوعی مورد بحث قرار گیرد." 

منتقدان نشست کنونی لویه جرگه می گویند در حالیکه گفت وگوهای آمریکا با طالبان در خطر شکست قرار گرفته است و طالبان نیز همچنان از گفت وگو با دولت افغانستان خودداری می کند، در ابتدا باید تکلیف این موضوعات مشخص شود تا برآیند حاصل از آن در نشست مهم لویه جرگه مطرح و تصمیم مطلوب مردم افغانستان اتخاذ شود. 

روزنامه هشت صبح افغانستان امروز در مطلبی با عنوان "جرگه جناحی" نوشت: "افغانستان در وضعیت کنونی نیاز به افتراق سیاسی ندارد. لازم بود که در مورد مذاکره با طالبان و مسائل مرتبط با آن در کابل یک اجماع سیاسی ایجاد می‌شد.

افغانستان که نظم مبتنی بر قانون اساسی را پذیرفته است باید در مورد مذاکره با دشمنان این نظم به تفاهم می‌رسید و جرگه‌ فردا فرصتی برای ایجاد این تفاهم بود،‌ اما از یک ماه پیش مشخص بود که نیروهای سیاسی عمده و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در آن شرکت نمی‌کنند."

بنابراین نشست مشورتی لویه جرگه که فردا در کابل تشکیل می شود، اگرچه ممکن است به وحدت نظر بخشی از جریان های سیاسی، قومی و مذهبی افغانستان کمک کند اما پیشبرد فرایند سرنوشت ساز صلح در این کشور نیازمند اجماع تمام جریان های تاثیرگذار است.

کلیدواژه