پیام محمد اشرف غنی به امریکا؛ با تقدیر از مواضع ایران در قبال روند صلح افغانستان
(last modified 1398-02-16T11:11:23+00:00 )
ثور 16, 1398 15:41 Asia/Kabul

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با تقدیر از مواضع ایران در قبال روند صلح افغانستان، این پیام را به امریکا داد که گزینه های دیگری هم برای ارتباط و همکاری دارد

کارشناس سیاسی ایرانی گفت: محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با تقدیر از مواضع ایران در قبال روند صلح افغانستان، این پیام را به امریکا داد که گزینه های دیگری هم برای ارتباط و همکاری دارد.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تقدیر اشرف غنی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال صلح افغانستان و تاکید بر محوریت دولت در مذاکرات صلح که در مراسم اختتامیه جرگه مشورتی صلح مطرح کرد، اظهار داشت: امریکایی ها رئیس جمهور افغانستان را در مذاکرات دوحه قطر دور زدند، آقای غنی انتظار داشت که مذاکرات بین امریکایی ها و طالبان به مذاکرات بین افغانی کشیده شود که این امر محقق نشد.

وی افزود: زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان هم قول داده بود که در دور پنجم مذاکرات شرایط را برای مذاکرات بین افغانی مهیا کند، آقای غنی هم 250 نفر از نمایندگان اقشار مختلف شامل تعدادی از دولتی ها را برای مذاکرات معرفی کرد اما طالبان اعلام کردند که این تعداد افراد را نمی پذیرند.

به گفته ملا زهی، آقای غنی هم از سیاست های امریکا و دور زدن هایش ناامید شده و زمانی که از سیاست های ایران در قبال صلح افغانستان تقدیر می کند، همزمان می خواهد این پیام را هم به امریکایی ها بدهد که دست افغان ها باز است و اینگونه نیست که مجبور باشند به هرچه آن ها می گویید عمل کنند و گزینه های دیگری هم برای همکاری دارند که فعلاً از ایران نام برده و احتمالاً چین و روسیه را هم در آینده مد نظر دارد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: محمد اشرف غنی خلاف عقیده برخی، خود را یک مهره سوخته نمی داند و معتقد است که هنوز به عنوان رئیس جمهور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و توانسته در جامعه   پایگاهی برای خود ایجاد کند و می تواند مناسبات منطقه ای و بین المللی خود را آنگونه که خودش می خواهد تنظیم کند نه آنگونه که امریکایی ها مد نظر دارند.

وی اضافه کرد: البته اینکه آقای اشرف غنی تا چه حد در سیاست های خود موفق خواهد شد بستگی به شرایط دارد اما به هر صورت وی به عنوان یک سیاستمدار سیاست های خود را دنبال می کند.

 

کلیدواژه