ثور 21, 1398 12:25 Asia/Kabul

برای از بین رفتن حملات طالبان در افغانستان باید حکومت این کشور کمک کنندگان به این گروه را در داخل افغانستان پیدا کرده و دست شان را کوتاه کند

کارشناس سیاسی-نظامی افغان تاکید کرد: برای از بین رفتن حملات طالبان در افغانستان باید حکومت این کشور کمک کنندگان به این گروه را در داخل افغانستان پیدا کرده و دست شان را کوتاه کند.     

عتیق الله امرخیل در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: کسانی که در افغانستان به دنبال طولانی شدن و شدت جنگ هستند، یا صلح را نمی خواهند و یا درپی آن هستند که از طریق جنگ و فشار نظامی خواسته های خود را به طرف مقابل بقبولانند.

وی با اشاره به حملات اخیر طالبان که منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از افراد غیرنظامی شده گفت: در حالی که مذاکرات صلح در جریان است نیازی به حملات نظامی نیست اما یک موضوع دیگر هم وجود دارد و آن اینکه وقتی دو طرف متخاصم باهم به مذاکره می نشینند هر طرف تلاش می کند که دست بالا را دشته باشد تا بتواند امتیاز بیشتری بگیرد.

این کارشناس نظامی افغان عنوان کرد: در شرایطی که جنگ جریان دارد و هیچ یک از طرفین به پیروزی نمی رسد و شکست هم نمی خورد جنگ توجیهی ندارد و نیازی به انجام حملات از سوی طرفین نیست  زیرا سال هاست که جنگ در افغانستان جریان دارد و هیچ نتیجه ای هم نداشته است.

امرخیل در رابطه با هشدار محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مبنی بر سرکوب طالبان در صورت ادامه حملات و نپذیرفتن صلح گفت: در شرایط فعلی جنگ کاری را از پیش نمی برد و بهتر است به طرف مقابل فهمانده شود که حرکات آنان غیر انسانی است و باید متوقف شود.

به گفته این کارشناس سیاسی-نظامی اینکه طالبان موفق می شوند در مقاطع مختلف زمانی و هرجا که بخواهند عملیات انجام دهند نشانه کمک به آنان است، یعنی دست هایی وجود دارد که از یک طرف با دولت هستند و از طرف دیگر با آنان می باشند و تعدادی هم به این امید به طالبان کمک می کنند که اگر روزی آنان به قدرت برسند بتوانند موقعیتی کسب کنند و یا اینکه از طالبان پول می گیرند. بصورت کلی اگر کمک از داخل نباشد آنان نمی توانند دست به چنین حملاتی بزنند.

وی اضافه کرد: دولت هم باید ابتدا همین کمک کنندگان به طالبان را پیدا کرده و از بین ببرد زیرا در آن صورت طالبان از توان دست به چنین حملاتی برخوردار نخواهند بود.

 

کلیدواژه