ثور 22, 1398 14:10 Asia/Kabul

هشدار عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در رابطه با وضعیت امنیتی شمال افغانستان جدی است

کارشناس و فعال سیاسی افغانگفت: هشدار عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در رابطه با وضعیت امنیتی شمال افغانستان جدی است.

سید جواد حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: جنرال عبدالرشید دوستم در شمال حضور دارد، به ولایات مختلف این حوزه سفر کرده و وضعیت نامناسب امنیتی را از نزدیک درک کرده است.

وی با اشاره به هشدار آقای دوستم مبنی بر اینکه اگر حکومت به وضعیت امنیتی شمال کشور توجه نکند ما خود اقدام می کنیم هم گفت: تهدیداتی که وی طی چند سال گذشته کرده جنبه عملی پیدا نکرده و همواره دست رئیس جمهور غنی بالاتر بوده است.

به گفته این کارشناس سیاسی ممکن است که آقای دوستم در مورد مسایل امنیتی شمال افغانستان با آقای غنی مشورت کند اما به نظر نمی رسد که تاثیر خاصی در عملکرد رئیس جمهور غنی داشته باشد و دوستم هم در موقعیتی قرار ندارد که بتواند در این زمینه اقدام خاصی انجام دهد.

حسینی عنوان کرد: از سوی دیگر نگاه رئیس جمهور افغانستان هم نسبت به مسایلی که در این کشور می گذرد نگاه ملی نیست و بیشتر به مسایل قومی پایبند است تا به مسایل ملی از همین رو امنیت، رفاه و آسایش مردم شمال افغانستان برای وی اهمیت چندانی ندارد و به نظر نمی رسد که بصورت جدی پیگیر این مساله باشد.

وی با اشاره به موقعیت رئیس جمهور غنی در شمال افغانستان و از جمله در بین قوم ازبک که آقای دوستم هم متعلق به آن است عنوان کرد: آقای غنی در بین این اقوام طرفداران خود را دارد و تلاش می کند که در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری هم در آن حوزه فعالیت داشته باشد و با توجه به اینکه وی مخالفان دوستم را در شمال تقویت کرده و آنان را در پست های مختلف قرار داده آقای دوستم دیگر آن تاثیرگذاری انتخابات گذشته را نخواهد داشت.

حسینی اظهار کرد: از آنجایی که اشرف غنی از امکانات گسترده ای برخوردار است و بر کمیسیون انتخابات اشراف دارد ممکن است باز هم بخش زیادی از آراء اقوام ازبک و ترکمن در شمال افغانستان را ازآن خود کند.

وی اضافه کرد: اما اگر رقبای آقای غنی امکانات لازم را بدست آورده و تبلیغات خوبی به راه بیندازند بعید است که وی بتواند بخش زیادی از آراء اقوام ازبک، ترکمن و هزاره را بدست آورد.

 

کلیدواژه