ثور 24, 1398 17:14 Asia/Kabul

در صورتی که دولت افغانستان بخواهد می تواند مشکلی را که هر ساله در ولایت میدان وردک به نام کوچی ها بوجود می آید، حل و فصل کند

فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: در صورتی که دولت افغانستان بخواهد می تواند مشکلی را که هر ساله در ولایت میدان وردک به نام کوچی ها بوجود می آید، حل و فصل کند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد هادی هادی رهبر حزب حرکت ملت افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به حملات افراد مسلح تحت نام کوچی ها (عشایر) به ولسوالی بهسود میدان وردک که منجر به تلفات عده ای از مردم هم شده، اظهار داشت: بیش از ده سال است که عده ای به نام کوچی ها به برخی مناطق ولایت میدان وردک مانند حصه اول و دوم بهسود، کجاب، دایمرداد و گردن دیوار حملات مسلحانه می کنند.

وی افزود: این افراد مسلح مردم و احشام و خانه های آنان را از بین می برند، طی این مدت بیش از 500 خانه ویران شده و حدود هفت هزار خانوار منطقه را ترک کرده اند، زمین های مردم از بین رفته و بیش از 170 نفر از مردم مظلوم منطقه شامل زنان، کودکان و افراد سالخورده به شهادت رسیده اند.

به گفته این شخصیت فرهنگی-اجتماعی که خود متعلق به منطقه بهسود است، دولت هم در این زمینه تاکنون اقدام جدی نکرده و قرار گرفتن امکانات بیشتر در اختیار آنان سبب تشدید جنگ با مردم محلی شده است، جنگی که ریشه های آن به مسایل امنیتی برمی گردد.

وی تصریح کرد: دو شب قبل هم یک حمله تهاجمی صورت گرفته که از میان مردم محلی دست کم 9 نفر شهید و یازده نفر دیگر زخمی و تعدادی هم به اسارت برده شده اند و افراد مسلح برای آزادی آنان درخواست پول کرده اند.

آقای هادی یادآور شد که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان وعده داده بود مساله را حل و فصل کند اما تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است.

به گفته این فعال سیاسی-فرهنگی افغان بر اساس تعریف قانون اساسی از کوچی ها، این مردم دارای احشام بوده و به مناطق مختلف سفر می کنند و دارای مکان ثابتی نیستند. اما این افراد مسلح دارای امکانات و اسلحه می باشند و برای کشتن مردم به این مناطق می آیند و دولت هم اقدام خاصی نمی کند ضمن اینکه مقامات محلی هم امکان دخالت و حل و فصل قضیه را ندارند.

آقای هادی در عین حال اظهار کرد: والی ولایت میدان وردک در تماس با وی قول داده که برای حل و فصل مساله با رئیس جمهور صحبت می کند و از طرق مختلف دیگر هم به رئیس جمهور پیغام داده شده قبل از اینکه حوادث دیگری بوجود آید باید مساله حل شود.

رهبر حزب حرکت ملت افغانستان با اشاره به اینکه طالبان هم دست داشتن در این قضایا را رد کرده اند گفت: به نظر می رسد که عوامل داخلی و بیرونی در این حوادث دخالت دارند در غیر اینصورت هیچ دلیلی ندارد که هر سال در زمان چرا عده ای به مردم حمله کنند، زمین های کشاورزی آنان را از بین ببرند و مردم را بکشند. در حالی که منطقه تحت تدابیر امنیتی است و انتقال بدون مجوز سلاح ممکن نیست این افراد مسلح حتی با خود سلاح های نیمه سنگین حمل می کنند.

وی اضافه کرد: اگر آنگونه که ادعا می شود این افراد کوچی هستند، رئیس جمهور غنی هم که از همین طایفه است باید اقدام کند و در جای مناسب زمین در اختیار آنان قرار دهد در غیر اینصورت حوادث و فجایع تکرار می شود.

 

کلیدواژه