ثور 30, 1398 14:24 Asia/Kabul

برنامه های مفیدی برای بهبود و گسترش هرچه بیشتر روابط تجاری بین ایران و افغانستان روی دست است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: برنامه های مفیدی برای بهبود و گسترش هرچه بیشتر روابط تجاری بین ایران و افغانستان روی دست است.

محمود سیادت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با ثبات نسبی، روند مثبت موجود و امیدواری به توسعه امنیت سراسری، فرصت های بیشتری برای سرمایه گذاری و افزایش تولید در افغانستان ایجاد خواهد شد.

وی عنوان کرد: یکی از کارهایی که بصورت جدی به دنبال آن هستیم تشویق همکاران و سرمایه گذاران ایرانی به همکاری و مشارکت جدی تر با سرمایه گذاران افغان در بخش تولید، صادرات، بسته بندی و برندسازی برای محصولات تولیدی افغانستان است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: در ایران هم از گذشته ها سعی شده که برای ورود بیشتر محصولات تولیدی افغانستان به داخل ایران شرایط مناسب تری را مهیا کنیم، البته مشکلاتی وجود دارد از این نظر که عمده تولیدات افغانستان تولیدات باغی، زراعی و دامی است و محدودیت هایی در رابطه با بحث قرنطینه و بهداشت این محصولات وجود دارد که در این جهت باید کار شود.

وی افزود: در داخل افغانستان هم باید در مورد بهداشت و بسته بندی محصولات دقت بیشتری شود و در ایران نیز سهولت های بیشتری برای ورود محصولات افغانستانی ایجاد شود چنانکه قبلا برای برخی محصولات مانند کنجد و محصولات مشابه تعرفه ترجیحی یکطرفه قایل شدیم اما باید کارهای بیشتری انجام شود.

این فعال اقتصادی ایرانی با بیان اینکه در حوزه ساماندهی مرزهای مشترک کارهای خوبی انجام شده اما کارهای بیشتری باقی مانده، گفت: طی دو سال گذشته در مرز ماهی رود یا ابونصر فراهی چند بار محدودیت هایی ایجاد شد، مرز دوغارون یا اسلام قلعه هم با مشکلاتی مواجه است که مسوولان دو کشور جلساتی در کابل و تهران برای رفع آن داشته اند.

سیادت با یادآوری اینکه کارهای زیادی پیش بینی شده و امید می رود بخش های خصوصی دو کشور بتوانند با استفاده از تجارب موجود انجام دهند اظهار امیدواری کرد که با بهبود شرایط امنیتی و امن تر شدن شرایط اقتصادی در افغانستان این تجارب مشترک به داخل افغانستان منتقل شود.

وی اضافه کرد: در حوزه آموزش، انتقال تجربه، اعزام و پذیرش هیات ها و برگزاری نمایشگاه ها کارهایی انجام شده اما کارهایی هم باقی مانده که با ارتباطات خوبی که با رئیسان اتاق های صنعت و تجارت هرات و اتاق بانوان هرات ایجاد شده امید است که انتظارات محقق شود.

 

کلیدواژه