نشست های بین افغانی در رابطه با صلح افغانستان بهتر است در داخل این کشور برگزار شود
(last modified 1398-03-07T13:04:34+00:00 )
جوزا 07, 1398 17:34 Asia/Kabul

هر تلاشی برای صلح افغانستان قابل قدر است اما نشست های بین افغانی بهتر است در داخل این کشور برگزار شود

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: هر تلاش و کوششی برای صلح افغانستان در هر گوشه ای از جهان قابل قدر است اما نشست های بین افغانی بهتر است در داخل این کشور برگزار شود.

محمد افسر رهبین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست بین افغانی برای صلح در مسکو اظهار داشت: بیش از چهل سال است که مردم افغانستان از جنگ و پیامدهای آن رنج می برند و خواهان صلح هستند اما زمانی که صحبت از نشست بین افغانی می شود بهتر است که این نشست و گفت و گو در داخل افغانستان انجام شود.

وی عنوان کرد: اگر طرف های مختلف اراده صادقانه ای برای تامین صلح در افغانستان دارند باید به دنبال برگزاری چنین نشست هایی در داخل افغانستان باشند زیرا در این صورت این باور برای مردم جهان نیز ایجاد می شود که این طرف ها افغان هستند و می خواهند مشکلات را بین خود حل و فصل کنند.

این کارشناس افغان افزود: اگر منظور از طرفین درگیر در افغانستان فقط حکومت این کشور و طالبان باشد، میانجی ها فقط می توانند برای ایجاد رابطه بین آن ها تلاش کنند اما مساله این است که طالبان استقلال عمل ندارند و در رابطه با مساله صلح افغانستان طرف های زیادی دخالت دارند که هرکدام منافع خود را مد نظر دارند.

رهبین تصریح کرد: به همین دلیل گاهی مذاکرات در دوحه قطر انجام می شود گاهی در مسکو و گاهی در کشوری دیگر و هرچند نمی توان تاثیر این نشست ها را کاملاً رد کرد اما به نتایج مثبت آن هم نمی توان چندان امیدوار بود.

به گفته این کارشناس سیاسی مسکو بر این تصور است که اگر دولت افغانستان و طالبان را وارد برنامه صلح کند می تواند در آینده این کشور نقش تازه ای ایفا نماید. مردم افغانستان هنوز جنایات اتحاد جماهیر شوروی سابق را به خاطر دارند و بسیاری هم نگاه مثبتی به روسیه فعلی ندارند و اگر مسکو موفق شود نقش مثبتی در قضیه صلح افغانستان داشته باشد آن را به نفع خود می داند ضمن اینکه نمی خواهد از مسایل افغانستان به دور بماند و به دنبال آن است که به امریکا هم گوشزد کند که نمی تواند نقش روسیه را نادیده بگیرد.

وی اضافه کرد: جنگ در افغانستان بصورت مقطعی و در کوتاه مدت ممکن است منافع برخی را تامین کند اما در درازمدت برای هیچ طرفی نتایج مثبتی ندارد چنانکه یکی از دلایل شکست روس ها در افغانستان هم هزینه های سرسام آور جنگ بود.

 

کلیدواژه