طالبان اعلام رسمی در خصوص تغییر احتمالی دیدگاه های خود نکرده اند
(last modified 1398-03-12T08:31:36+00:00 )
جوزا 12, 1398 13:01 Asia/Kabul

اگرچه ممکن است تغییراتی در دیدگاه های طالبان نسبت به مسایل مختلف ایجاد شده باشد اما بصورت رسمی اعلامی در این زمینه نکرده اند

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: اگرچه ممکن است تغییراتی در دیدگاه های طالبان نسبت به مسایل مختلف ایجاد شده باشد اما بصورت رسمی اعلامی در این زمینه نکرده اند.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست اخیر مسکو بین تعدادی از شخصیت های سیاسی و جهادی افغان با طالبان اظهار داشت: سران طالبان تاکید داشتند که در افغانستان ابتدا باید موانع صلح برداشته شود و بعد گفت و گوهای مربوط به صلح آغاز شود.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه از نظر طالبان یکی از موانع عمده، وجود نیروهای خارجی است، عنوان کرد: این در حالی است که واسطه این گفت و گوهای صلح قدرت های بزرگ از جمله امریکا است و در صورتی که نیروهای خارجی بدون برنامه و بصورت فوری افغانستان را ترک کنند ممکن است شدت جنگ ها و درگیری ها افزایش پیدا کند.

وی افزود: از اینرو برگزاری چنین نشست هایی فاقد اعتبار سیاسی بوده و نه تنها به نفع مردم و دولت افغانستان و صلح نیست بلکه به تدریج روحیه گفت و گو کنندگان روند صلح را در افغانستان تضعیف می کند و حکومت افغانستان هم گرفتار نوعی بی اعتمادی نسبت به شخصیت های سیاسی می شود.

به گفته این عضو سابق پارلمان افغانستان از سوی دیگر وجود آدرس های مختلف برای گفت و گوهای صلح سبب تضعیف گفت و گوهای آینده می شود از اینرو به نظر می رسد که چنین گفت و گوهایی ثمری برای صلح در افغانستان ندارد بجز این که صحبت هایی صورت بگیرد و طرفین از مواضع یکدیگر باخبر شوند.

سلجوقی گفت: سیاستمداران خارج از دولت افغانستان هم در چنین نشست هایی بصورت جدی بر مواضع دولت افغانستان تاکید نمی کنند بلکه طالبان را تشویق به آتش بس، کنار آمدن و مشارکت با دولت می کنند.

این کارشناس افغان در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال تغییر دیدگاه های طالبان نسبت به مسایل مختلف هم اظهار کرد: ممکن است تغییراتی در دیدگاه های طالبان نسبت به مسایلی مانند مساله زنان بوجود آمده باشد اما اعلام رسمی در این زمینه نشده و مهم این است که در حوزه سیاسی و مشارکت در قدرت تا چه میزان به این مسایل متعهد می شوند.

وی اضافه کرد: طالبان در بحث ها و گفت و گوهای خود تاکنون نگفته اند که تا چه میزان برای زنان حقوق قایل هستند و تا چه میزان برای آنان موانع ایجاد می کنند به همین ترتیب در رابطه با آزادی های دیگر مانند آزادی بیان، تحصیل، عدالت اجتماعی و دمکراسی صحبتی نکرده اند. عمده تاکید آنان این است که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند و بعد در مورد مسایل مختلف گفت و گو می کنند.

 

کلیدواژه