اندیشه های امام خمینی (ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب بر مردم افغانستان تاثیرگذار بوده است
(last modified 1398-03-14T09:54:43+00:00 )
جوزا 14, 1398 14:24 Asia/Kabul

افکار و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر بسیاری از مردم افغانستان تاثیرگذار بوده است

روحانی و فعال فرهنگی-اجتماعی افغان گفت: افکار و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر بسیاری از مردم افغانستان تاثیرگذار بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی فصیحی غزنوی همزمان با سی امین سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: امام خمینی (ره) قبل از آن که یک سیاستمدار و یا رهبر یک انقلاب باشد به عنوان یک انسان مومن و متدین و فقیه مجاهد مطرح بود.

وی افزود: امام راحل (ره) به عنوان یک مرجع دینی که میلیون ها نفر از ایشان تقلید می کردند، در رابطه با مسایل اجتماعی و بین المللی حساس بود و تلاش داشت که در جامعه ایران حکومت وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور اسلامی را سر و سامان دهد.

استاد دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هیچ تفاوتی در روش و منش امام خمینی (ره) ایجاد نشد و به عنوان یک شخصیت برجسته دینی و مذهبی و الگویی برای انسان ها شناخته می شود، کسی که به اثبات رساند اگر افراد معصوم نیستند می توانند پا جای پای معصومین بگذارد و زندگی پاک و شایسته ای داشته باشند.

فصیحی غزنوی یادآور شد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد زیادی از مردم مسلمان افغانستان به عنوان مرجع دینی از امام خمینی تقلید می کردند لذا افکار و اندیشه های امام خمینی در افغانستان و برخی کشورهای دیگر حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تاثیرگذار بوده است.

این فعال فرهنگی-اجتماعی افغان اظهار کرد: در میان لیست پنج هزار نفری شهدای افغانستان در زمان حکومت کمونیست ها که چند سال پیش منتشر شد بسیاری از آن ها به اتهام "خمینیست" بودن به شهادت رسیده بودند.

وی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هم افکار و اندیشه های امام راحل (ره) در افغانستان بسیار تاثیرگذار بوده زیرا از لحاظ دینی، زبانی و جغرافیایی دو کشور به هم نزدیک هستند و بویژه در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران شیعه و سنی در افغانستان به انقلاب اسلامی ایران توجه داشتند و این انقلاب را به عنوان الگویی برجسته و موفق می شناختند.

 

کلیدواژه