"معامله‌قرن"، باتلاق حکام بحرین و سعودی/تحلیل
(last modified Thu, 06 Jun 2019 07:56:10 GMT )
جوزا 16, 1398 12:26 Asia/Kabul
  • \
    \"معامله‌قرن\"، باتلاق حکام بحرین و سعودی/تحلیل

رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند: طرح موسوم به "معامله‌قرن" هیچگاه به سرانجام نخواهد رسید.

حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح چهارشنبه در خطبه‌های نماز عید فطر در مصلی امام خمینی (ره) تهران، با اشاره به موضوع فلسطین و نقشه خائنانه آمریکا با عنوان "معامله‌قرن" آن را از مسائل درجه یک دنیای اسلام برشمردند و تصریح کردند: خیانت برخی کشورهای اسلامی همچون بحرین و عربستان زمینه‌ساز چنین نقشه خباثت‌آمیزی شده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به میزبانی بحرین برای اجلاس اقتصادی، طرح موسوم به معامله‌قرن افزودند: این اجلاس متعلق به آمریکایی‌هاست اما حکام بحرین با ضعف و ناتوانی و روحیه ضد مردمی و ضد اسلامی خود میزبان و زمینه‌ساز این اجلاس شده‌اند و حکام بحرین و سعودی باید بدانند در چه باتلاقی گام نهاده‌اند.

طرح معامله‌قرن، طرحی است که با ورود «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید مطرح شده است و در این مسیر برخی رژیم‌های مرتجع عربی با آمریکا و رژیم اسرائیل همسو شدند.

برنامه‌ریزی برای نشست اقتصادی منامه بحرین در روزهای 25 و 26 ژوئن 2019 و بی‌توجهی به مسئله فلسطین در دو نشست اخیر عربی شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه‌عرب در مکه، نشانه‌های آشکار خیانت رژیم‌های سعودی و آل‌خلیفه به آرمان فلسطین است.

رئیس جمهوری آمریکا با فشار بر عربستان، بحرین و امارات می‌کوشد، هزینه اقتصادی طرح "معامله‌قرن" را از سوی این کشورها تامین کند. حمایت آمریکا از امنیت رژیم سعودی و رژیم آل‌خلیفه، آنان را در مسیر چشم‌پوشی از مسئله نخست جهان اسلام قرار داده است.

در این زمینه، «کریم امیل بیتار» Karim Émile Bitar مدیر موسسه علوم سیاسی از دانشگاه "سنت‌ژوزف" بیروت لبنان، با اشاره به مخالفت قاطع مردم فلسطین با طرح آمریکا، گفت: در واقع ماهیت واقعی طرح معاله‌قرن، تلاش برای ایجاد روابط نزدیک اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس به قیمت قربانی شدن حقوق مردم مظلوم فلسطین است.

این تلاش‌ها درحالی است که روز جهانی قدس امسال، به نمایش مخالفت گسترده ملت‌های اسلامی- عربی و گروه‌های فلسطین با طرح آمریکایی معاله‌قرن تبدیل شد. راهپیمایی روز جهانی قدس امسال در بیش از ۱۰۰کشور جهان برگزار شد و نشان داد، آرمان‌ و حقوق ملت فلسطین با هیچ طرحی قابل معامله نیست و "مقاومت"، مانع اجرای طرح آمریکایی- عربی- صهیونیستی معامله‌قرن خواهد شد.»

کارلوس سانتا ماریا» کارشناس امور سیاسی از کلمبیا معتقد است: برگزاری راهپیمایی‌های روز قدس برای زنده نگه داشتن مسئله فلسطین از اهمیت بالایی برخوردار است و اعلام همبستگی با مردم فلسطین باید برای همیشه زنده و جاوید باقی بماند.راهپیمایی روز جهانی قدس امسال نشان داد، طرح معامله‌قرن مورد تایید هیچ یک از گروه‌های فلسطینی و امت اسلامی- عربی نیست.

این طرح حق اولیه زندگی مردم فلسطین به ویژه آوارگان فلسطینی را نادیده گرفته و هدف آن فقط توسعه اشغالگری رژیم اسرائیل است. با حاکم بودن اتحاد و یکپارچگی در بلاد اسلامی، طرح معامله‌قرن سرانجامی به‌جز شکست ندارد و تجربه طرح‌های گذشته آمریکا برای حل مسئله فلسطین گویای این امر است.

در چنین شرایطی، تنها برآیند تلاش رژیم‌های سعودی و آل‌خلیفه برای اجرای طرح معامله‌قرن، حرکت به‌سمت باتلاقی است که فقط رژیم‌های سازش‌گر را در خود فرو می‌برد و مسئله فلسطین و قدس همچنان با پشتوانه "اندیشه مقاومت" زنده خواهد ماند.

کلیدواژه