نقش تضادهای سیاسی و قومی، کشورهای خارجی و مساله مواد مخدر در جنگ افغانستان
(last modified 1398-03-19T11:45:01+00:00 )
جوزا 19, 1398 16:15 Asia/Kabul
  • نقش تضادهای سیاسی و قومی، کشورهای خارجی و مساله مواد مخدر در جنگ افغانستان

جنگ افغانستان ابعاد و عوامل مختلفی دارد که شامل تضادهای سیاسی و قومی، نقش کشورهای منطقه و فرامنطقه و مساله مواد مخدر می شود

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: جنگ افغانستان ابعاد و عوامل مختلفی دارد که شامل تضادهای سیاسی و قومی، نقش کشورهای منطقه و فرامنطقه و مساله مواد مخدر می شود.

محمد افسر رهبین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در کشور های عقب نگه داشته شده عوامل بیرونی بیشتر در جنگ ها اثرگذار است.

وی تصریح کرد: از زمان کودتایی که توسط محمد داود خان علیه حکومت شاهی صورت گرفت یا کودتای کمونیستی هفت ثور (اردیبهشت) سال 1357 تاکنون مردم ما درگیر جنگ هستند و از همان زمان هم دخالت های خارجی سبب طولانی شدن جنگ در افغانستان شد، حمله ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق صورت گرفت و بعد از آن هم یورش طالبان به افغانستان و مسایل بعدی که شاهد بوده ایم.

به گفته این کارشناس سیاسی طی چهل سال گذشته مردم افغانستان قربانی کشورهای دیگر بوده اند به عنوان مثال اگر ایستادگی مردم افغانستان در برابر ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق نبود وضعیت جهان امروز به گونه ای دیگر بود و این احتمال وجود داشت که بسیاری از کشورهای منطقه به کام اتحاد جماهیر شوروی سابق فرو بروند و یا اگر مقاومت جبهه مقاومت در برابر طالبان و تروریست ها نمی بود امروز وضعیت منطقه طور دیگری بود و کشورهای منطقه آماج تروریسم قرار می گرفتند.

رهبین یادآور شد حتی برخی از کشورهای منطقه که به خاطر سپر قرار گرفتن افغانستان توانستند از مطامع اتحاد جماهیر شوروی سابق که یکی از آن ها دسترسی به آب های گرم بود، مصون بمانند، امروز در جنگ های افغانستان و حمایت از دشمنان مردم این کشور نقش دارند.

وی اضافه کرد: زیان جنگ به هر صورت تنها در محدوده یک کشور باقی نمی ماند و به کشورهای دیگر هم سرایت می کند چنانکه اگر حلقاتی در پاکستان به جنگ در افغانستان دامن می زنند، پاکستان هم از این آتش مصون نمی ماند اما به هر صورت در مقاطعی برخی از کشورها جنگ ها را دامن می زنند تا منافع ناروای خود را برآورده کنند.

 

کلیدواژه