جوزا 27, 1398 12:53 Asia/Kabul

اصرار پاکستان بر مسدود نگه داشتن مسیر ترانزیت هوایی افغانستان به سمت هند به ضرر اقتصاد هر سه کشور و منطقه است

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: اصرار پاکستان بر مسدود نگه داشتن مسیر ترانزیت هوایی افغانستان به سمت هند به ضرر اقتصاد هر سه کشور و منطقه است.

بصیر احمد دانشیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در اقتصاد و تجارت بین دو کشور نقاط صفر وجود ندارد یعنی کشورها نمی توانند شرایطی بوجود آورند که روابط اقتصادی بین آن ها به صفر برسد و گذشته از مسایل سیاسی و حقوقی حذف روابط اقتصادی بین کشورها به سود هیچ کشوری نیست.

وی افزود: در صورتی که پاکستان شرایطی را ایجاد کند که روابط اقتصادی اش با افغانستان کاهش شدید پیدا کند بیش از افغانستان خودش متحمل ضرر می شود.

این استاد دانشگاه در هرات عنوان کرد: اگر کشورها به وضعیتی برسند که مرزهایشان بسته شود، تجارت صورت نگیرد و فعالیت های اقتصادی و داد و ستدها از بین برود سبب می شود که چرخه اقتصادی بین کشورها و منطقه از بین برود و در این صورت ملت ها مستقیماً متضرر و کشورها با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند.

به گفته دانشیار از آنجایی که امروز کشورهایی قدرت بیشتری دارند که اقتصادشان پیشرفته تر باشد مسدود کردن حریم هوایی و یا تعطیلی بنادر تجاری از پیشرفت و بهبود اوضاع اقتصادی جلوگیری می کند.

وی تصریح کرد: بنادر تجاری موجود در کشورها هیچ گاه نمی توانند با گزینه های دیگری جایگزین شوند و هرکدام از آن ها جای خود را دارند اما اضافه شدن بنادری که افغانستان می تواند از آن ها استفاده کند به کاهش فشارهای پاکستان به خاطر محدود و معدود بودن بنادر کمک می کند. به این ترتیب دیگر پاکستان قادر نخواهد بود که با مسدود کردن راه ها و باج گیری افغانستان را تحت فشار قرار دهد.

این کارشناس افغان گفت: قوانین خاصی در رابطه با روابط بین الملل و اقتصاد بین الملل وجود دارد و نهادهای ویژه ای هم متصدی اجرای آن هستند که در صورت بروز مشکل افغانستان می تواند به آن ها مراجعه کرده و خواستار فشار کشورهای همکار افغانستان بر پاکستان شوند.

وی اضافه کرد: مسدود کردن راه های هوایی و بنادر تجاری باعث ایجاد اختلال در اقتصاد و از بین رفتن چرخه های اقتصادی می شود و در صورتی که پاکستان همچنان بخواهد مسیر ترانزیت هوایی خود را به روی هواپیماهای افغانستان به مقصد هند مسدود نگه دارد به ضرر هر سه کشور خواهد بود.

 

کلیدواژه