پاکستان تاکنون به وعده های خود در مورد صلح و امنیت در افغانستان عمل نکرده است
(last modified 1398-04-01T09:28:17+00:00 )
سرطان 01, 1398 13:58 Asia/Kabul

تجربه نشان داده که پاکستانی ها به وعده های خود نسبت به برقراری صلح و امنیت در افغانستان عمل نمی کنند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: تجربه نشان داده که پاکستانی ها به وعده های خود نسبت به برقراری صلح و امنیت در افغانستان عمل نمی کنند.

سمیع الله سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به آغاز نشست مشترک پنج روزه درباره صلح افغانستان با حضور شماری از چهره‌های برجسته افغانستان و پاکستان در شهرک بوربند ایالت پنجاب پاکستان گفت: مقامات پاکستانی بارها گفته اند که به برنامه صلح افغانستان کمک می کنند و طرفدار برقراری صلح و امنیت در این کشور هستند اما به وعده های خود عمل نکرده اند.

این فعال رسانه ای افغان اظهار داشت: در دیدارهایی که بین مقامات افغانستانی و پاکستانی طی سال های گذشته در دو کشور برگزار شده محور بحث ها قطع حمایت از گروه های تروریستی و نقش آفرینی در روند صلح و تامین امنیت بوده است.

وی افزود: رقبای سیاسی اشرف غنی و حکومت وحدت ملی افغانستان هم که به پاکستان سفر کرده اند، حرف های ابتدایی مانند اینکه پاکستانی ها باید از حمایت گروه های تروریستی دست بردارند، در تامین امنیت افغانستان سهم بگیرند و پاکستان در این زمینه نقش کلیدی دارد را تکرار خواهند کرد.

به گفته این کارشناس سیاسی این در حالی است که عمده ترین بحث برای پاکستان موضوع خط دیورند، نقش هند در افغانستان و مسایلی از این دست است که افغانستان آن ها را مورد توجه قرار نمی دهد و تا زمانی که حکومت افغانستان موضوع دیورند را پایان یافته تلقی نکند و توازن را در روابط با هند و پاکستان مد نظر قرار ندهد دخالت های پاکستان در امور افغانستان ادامه خواهد داشت.

سیحون با اشاره به اتهامات متقابلی که امریکا و پاکستان علیه یکدیگر در رابطه با مساله افغانستان وارد می کنند، گفت: نه پاکستانی ها در وعده های خود نسبت به صلح و امنیت افغانستان صادق بوده اند و نه امریکایی ها، امریکایی ها از زمان کنفرانس بن وعده ها و تعهداتی نسبت به مبارزه با تروریزم و تامین امنیت در افغانستان و توسعه این کشور داده بودند اما موفقیتی در این زمینه ها نداشتند.

این کارشناس افغان گفت: به هر صورت امریکایی ها اگرچه فشارهای اندکی بر پاکستان وارد کرده اند تا دست از حمایت تروریست ها بردارند اما همواره پاکستان را بر افغانستان ترجیح می دهند، سیاستمداران افغانستان در این بازی های کلان طی سال های گذشته سودی نبرده اند و حتی در گفت و گوهای صلحی که جریان دارد حکومت افغانستان به حاشیه رانده شده است.

وی اضافه کرد: اینکه مقامات امریکایی می گویند کارهای خوبی در رابطه با صلح افغانستان صورت گرفته، ابهام دارد و مشخص نیست که چه کارهایی انجام شده زیرا حکومت افغانستان هم در جریان قرار ندارد.

 

کلیدواژه