رونمایی از طرح 50 میلیارد دلاری مربوط به معامله قرن
(last modified 1398-04-02T07:57:05+00:00 )
سرطان 02, 1398 12:27 Asia/Kabul
  • رونمایی از طرح 50 میلیارد دلاری مربوط به معامله قرن
    رونمایی از طرح 50 میلیارد دلاری مربوط به معامله قرن

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا در چارچوب رویکرد حمایت همه جانبه از رژیم صهیونیستی، با همراهی داماد و مشاور خود "جرد کوشنر"، طرحی را موسوم به "معامله قرن" برای ایجاد باصطلاح صلح بین فلسطینی ها و صهیونیستها ارائه داده است.

در این راستا و در آستانه برگزاری کنفرانس اقتصادی منامه در پایتخت بحرین به منزله گام اول برای اجرایی کردن معامله قرن، کاخ سفید طرحی ۵۰ میلیارد دلاری را رونمایی کرد. 

"ترامپ" گفته است منازعه اسرائیل و فلسطین دشوارترین مقوله جهانی است و اگر راهکاری برای آن به دست آید، "معامله قرن" خواهد بود. بر اساس طرحی که جزئیات آن در ۴۰ صفحه در وب‌سایت کاخ سفید منتشر شده، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های عمومی و خصوصی در سرزمین‌های فلسطینی دست‌کم یک میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.‌

همچنین طبق این طرح، مبلغ ۲۷.۵ میلیارد دلار در کرانه باختری و نوار غزه، و مبالغ ۹.۱ میلیارد، ۷.۴ میلیارد و ۶.۳ میلیارد دلار به ترتیب برای فلسطینیان ساکن مصر، اردن و لبنان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

کاخ سفید با طرح این ادعا که «چندین نسل از فلسطینی‌ها در شرایطی پر مشقت زندگی کرده‌اند اما فصل بعدی زندگی آنان می‌تواند با آزادی و منزلت قرین شود»، اعلام کرد: این طرح بلندپروازانه‌ترین اقدام بین‌المللی برای فلسطینیان تا به امروز است.

در ماه‌های اخیر مقام‌های دولت ترامپ تأیید کرده‌اند که در جریان کنفرانس فرصت‌های اقتصادی در منامه، از بخش نخست و اقتصادی معامله قرن رونمایی خواهد شد. کنفرانس منامه قرار است روزهای 25 و 26 ژوئن در بحرین برگزار شود.

رژیم آل خلیفه درسال های اخیر روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است. اعلام طرح 50 میلیارد دلار آمریکا با واکنش منفی فلسطینی ها مواجه شده است. "حنان عشراوی"، از مقامات ارشد ساف این طرح را یک سری وعده غیرعملی خواند و گفت: تنها یک راه حل سیاسی می‌تواند به منازعه اسرائیل و فلسطین پایان دهد. 

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز با انتقاد شدید از این طرح اعلام کرد که فلسطین فروشی نیست.

"حازم قاسم"، سخنگوی حماس گفت: دولت آمریکا باز هم در توهم است و گمان می‌کند که مردم فلسطین، حقوق خود را در مقابل پول معامله می‌کنند. طرح معامله قرن، قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده، بخش‌های بزرگی از کرانه باختری را به صهیونیست‌ها واگذار می‌کند و حق بازگشت را نیز از آوارگان فلسطینی می‌گیرد. حتی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز که تاکنون اقدامات سازشکارانه زیادی در قبال رژیم صهیونیستی انجام داده نیز این طرح را غیر قابل پذیرش می داند.

با توجه به مغایرت طرح معامله قرن با رویکرد سازمان ملل و دیگر اعضای گروه چهار جانبه یعنی اتحادیه اروپا و روسیه در زمینه نحوه حل و فصل مساله فلسطین، این طرح با مخالفت آنها نیز مواجه شده است. با این حال دولت ترامپ اصرار دارد که در راستای اجرایی کردن مرحله اول طرح معامله قرن، کنفرانس منامه را برگزار کند تا بتواند منابع مالی لازم برای اجرای این طرح را از کشورها و طرف های شرکت کننده در آن تامین کند.

"کوشنر" به همراه "جیسون گرینبلات" نماینده آمریکا در امور غرب آسیا ریاست این کنفرانس را بر عهده دارند. آمریکا اکنون فشار زیادی را متوجه کشورهای عربی و اسلامی برای وادار کردن آنها به شرکت در این کنفرانس کرده است.

"مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا درباره کنفرانس منامه گفته است امیدوار است کشورهای عربی در این نشست حضور یابند تا «دستکم بشنوند» وی گفته انتظار ندارد شرکت‌کنندگان عرب پس از این کنفرانس به تمام قد به دفاع از طرح آمریکا بپردازند. بدین ترتیب وی نیز ناامیدی خود در باره استقبال کشورهای عربی از این کنفرانس را ابراز کرده است. 

کلیدواژه