پاکستانی ها وانمود می کنند که به دنبال صلح و امنیت در افغانستان هستند
(last modified 1398-04-02T09:42:51+00:00 )
سرطان 02, 1398 14:12 Asia/Kabul

پاکستانی ها با برگزاری نشست ها، دعوت سیاستمداران افغانستان و گفت و گو با آن ها است وانمود می کنند که به دنبال صلح و امنیت در افغانستان هستند

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: پاکستانی ها با برگزاری نشست ها، دعوت سیاستمداران افغانستان و گفت و گو با آن ها است وانمود می کنند که به دنبال صلح و امنیت در افغانستان هستند.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشستی که با حضور تعدادی از سیاستمداران افغان در ایالت پنجاب پاکستان و به دعوت شاه محمود قریشی وزیر خارجه آن کشور به منظور گفت و گو در رابطه با صلح افغانستان برگزار شده اظهار داشت: پاکستانی ها دست به مانور سیاسی جدیدی زده برای اثبات صداقت خود زده اند.

وی افزود: اخیراً پاکستان تلاش دارد وانمود کند که طرفدار صلح در افغانستان است و ذهنیت سیاستمداران افغانستان را هم تا حدی نسبت به خود معتدل تر کرده و شک و تردیدها نسبت به خود را کاهش دهد اما تا زمانی که بحث صلح افغانستان بصورت رسمی بین حکومت افغانستان و طالبان انجام نشود و پاکستان هم صداقت لازم را در رابطه با مساله صلح نداشته باشد، گفت و گوها نمی تواند به نتایج مطلوبی برسد.

به گفته این کارشناس سیاسی از سوی دیگر پاکستانی ها می خواهند بدانند که آیا سیاستمداران افغان همچنان بر این باورند که پاکستان حامی تروریزم و مامن تروریست هاست یا خیر و اگر چنین باشد می خواهند کم کم ذهنیت ها در این زمینه را تغییر دهند ضمن اینکه تا چند روز دیگر محمد اشرف غنی به پاکستان سفر می کند و پاکستانی ها می خواهند شرایط را بررسی کنند و پیش زمینه های لازم را برای گفت و گو با آقای غنی داشته باشند.

سلجوقی عنوان کرد: به هر صورت چنین نشست ها و گفت و گوهایی نمی تواند برنامه صلح افغانستان را تضمین کند و صرفاً در حد یک تبادل نظر باقی می ماند و مردم امید چندانی به اینگونه نشست ها ندارند.

این عضو سابق پارلمان افغانستان اظهار کرد: بهترین راه برای برقراری صلح این است که ابتدا آتش بس شود و بعد طالبان ضمن ارایه بسته مطالبات خود مستقیماً وارد مذاکره با دولت افغانستان شوند و روی یک چارچوب مشارکت سیاسی بحث صورت بگیرد حتی اگر این بحث طولانی و خسته کننده باشد.

سلجوقی گفت: آنچه طالبان تاکنون به عنوان مطالبات خود عنوان کرده اند فقط خروج نیروهای خارجی بوده اما جزئیاتی در مورد دیگر خواسته های خود از قبیل نوع حکومت مورد نظر آنان در آینده و چگونگی مشارکت سیاسی در حکومت ارایه نکرده اند.

وی اضافه کرد: کشورهای مختلف هم هرکدام مطامع خود را در افغانستان و در برنامه صلح این کشور دنبال می کنند و مردم افغانستان هم از این نگران هستند که مداخلات کشورهای خارجی مانع برقراری صلح و امنیت در این کشور شود.

 

کلیدواژه