حکومت و مردم افغانستان کاملاً از جریان مذاکرات بین امریکا و طالبان دور مانده اند
(last modified 1398-04-17T10:05:06+00:00 )
سرطان 17, 1398 14:35 Asia/Kabul

در هفت دور مذاکراتی که امریکایی ها با طالبان انجام داده اند حکومت و ملت افغانستان کاملاً از جریان مذاکرات دور و بی خبر مانده اند

تحلیلگر سیاسی افغان گفت: در هفت دور مذاکراتی که امریکایی ها با طالبان انجام داده اند حکومت و ملت افغانستان کاملاً از جریان مذاکرات دور و بی خبر مانده اند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: گاهی هم که سیاستمداران و افراد مشهور افغان به مسکو، لاهور و یا دوحه برای شرکت در نشست ها دعوت می شوند به خاطر این است که برچسب امریکایی بودن به مذاکرات نخورد.

وی افزود: در مذاکراتی که بین امریکایی ها و طالبان صورت می گیرد بیشتر در مورد منافع امریکا بحث می شود، و اینکه عملیات های انفجاری در ولایات مختلف افغانستان انجام می شود و مردم این کشور شهید و زخمی می شوند جزئی از برنامه های جنگی طالبان است.

به گفته این کارشناس سیاسی اینکه از یکسو مذاکرات جریان دارد و از سوی دیگر حملات طالبان ادامه دارد به این معنی است که طالبان اهمیتی به حکومت و مردم افغانستان نمی دهند، صحبت های شخصیت های سیاسی افغان در نشست هایی مانند نشست دوحه قطر هم فقط در حد اظهار و تبادل نظر است.

خروتی عنوان کرد: افرادی که از حکومت افغانستان و یا آدرس های دیگر در نشست شرکت کرده اند فقط از جانب خود اظهار نظر می کنند و حکومت و ملت افغانستان از آنچه بین امریکایی ها و طالبان می گذرد، باخبر نیستند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: موضوعات مهم مورد بحث امریکایی ها و طالبان که به اطلاع عموم رسانده شده، چهار مورد است، یکی مساله خروج نیروهای خارجی از افغانستان است که مورد نظر طالبان می باشد و دیگری آتش بس که البته آتش بس با امریکایی ها است، موضوع سوم تضمین گرفتن از طالبان برای اینکه منافع امریکا از خاک افغانستان تهدید نشود و این به معنای آن است که امریکا در افغانستان پایگاه ها، نمایندگان سیاسی، فعالیت های تجاری و منافعی خواهد داشت و از طالبان تعهد می گیرند که به این منافع ضربه وارد نکنند، موضوع چهارم هم گفت و گوی بین افغانی است که طالبان آن را گفت و گوی بین افغان ها تعبیر می کنند و امریکایی ها گفت و گو با حکومت افغانستان.

خروتی گفت: این چهار موضوع نه مربوط به حکومت افغانستان است و نه مربوط به مردم این کشور بلکه فقط بین امریکایی ها و طالبان مورد بحث قرار می گیرد.

این کارشناس افغان اظهار کرد: اینکه طالبان گفت و گو با حکومت افغانستان را منوط به خروج نیروهای خارجی از افغانستان کرده اند هم نوعی فریب سیاسی و بازی با کلمات است و معنایی ندارد ضمن اینکه امریکا هم قصد دست برداشتن از افغانستان را ندارد و از گذشته ها به دنبال حضور در این کشور برای تحت نظر داشتن کشورهای همسایه آن بوده است.

وی اضافه کرد: در صورتی که امریکا موفق به ادامه حضور در افغانستان شود برنامه بعدی اش تقویت داعش بویژه در مناطق شمالی افغانستان و ضربه زدن به منافع روسیه و هم پیمانانش از این طریق است.

 

کلیدواژه