سرطان 29, 1398 18:02 Asia/Kabul

صلحی که در آن دستاوردهای گذشته و منافع مردم افغانستان تامین نشود دست یافتنی نخواهد بود

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل تاکید کرد: صلحی که در آن دستاوردهای گذشته و منافع مردم افغانستان تامین نشود دست یافتنی نخواهد بود.

عزیزالله فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: دولت افغانستان از گذشته تاکید داشته که برنامه صلح این کشور باید با محوریت و رهبری این دولت پیش برود و نگرانی ها از مذاکرات صلحی که جزئیات آن مشخص نیست طبیعی به نظر می رسد.    

وی افزود: اگرچه زلمی خلیلزاد نماینده امریکا بارها گفته که دولت افغانستان از روند گفت و گوها باخبر می شود و در نهایت صلح باید بین دولت افغانستان وگروه طالبان صورت بگیرد اما در حال حاضر گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بین امریکایی ها و طالبان توافقاتی صورت گرفته و ممکن است این توافقات روی گفت و گوهای صلح حکومت افغانستان و طالبان اثر بگذارد و طالبان بر این عقیده باشند که بر اساس توافق با امریکا پیش می روند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اما مساله این است که دولت و مردم افغانستان خواهان صلح هستند صلحی که عزت مردم و دولت و مصالح علیای کشور در آن در نظر گرفته شود و به سمت آینده ای بهتر و افقی روشن تر حرکت کنیم.

فصیحی اظهار کرد: در صورتی که صلحی برقرار شود که دستاوردهای گذشته زیر سوال برود و مسایلی مانند آزادی بیان، آزادی رسانه ها، آزادی زنان و تحصیلات دختران مد نظر قرار نگیرد صلح پایدار نخواهد بود ما می خواهیم دستاوردها و پیشرفت های هجده سال گذشته به قوت خود باقی باشد و پیشرفت های جدید در عرصه های دیگر مانند امنیت، آموزش و امثال آن در ادامه دستاوردهای موجود باشد.

این کارشناس افغان یادآور شد: دولت افغانستان نگران آن است که وضعیت موجود و دستاوردهای گذشته زیر سوال برود و بخواهند نظام سیاسی را به نحوی رقم بزنند که به نفع افغانستان و مردم این کشور نباشد.

وی با اشاره به نگرانی ها در مورد توافق احتمالی امریکایی ها و طالبان و در نظر گرفته نشدن منافع افغانستان گفت: منافع امریکا و منافع طالبان به درستی تعریف نشده با این حال بر سر میز مذاکره صلح باید آن چیزی گفته شود و آن چیزی امضا شود که در راستای منافع افغانستان باشد و بتواند برای تمام اقوام و مذاهب وضعیت بهتری را رقم بزند.

 

کلیدواژه