امریکا و پاکستان علاقه ای به صلح، ثبات و توسعه ی افغانستان ندارند
(last modified 1398-05-01T09:21:44+00:00 )
اسد 01, 1398 13:51 Asia/Kabul

نه امریکا علاقمندی خاصی به برقراری صلح و ثبات در افغانستان دارد و نه پاکستان علاقمند صلح، توسعه و آبادانی افغانستان است

کارشناس سیاسی افغان گفت: نه امریکا علاقمندی خاصی به برقراری صلح و ثبات در افغانستان دارد و نه پاکستان علاقمند صلح، توسعه و آبادانی افغانستان است.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدار عمران خان صدراعظم پاکستان با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در واشنگتن که مساله افغانستان هم بخشی از گفت و گوهای آن ها بوده، اظهار داشت: امریکا و پاکستان کشورهای تاثیرگذاری در مسایل افغانستان هستند اما به نظر می رسد علاقه ای به حل مسایل این کشور ندارند.

وی افزود: پاکستان از یکسو به شکل سنتی به امریکا وابسته است و از سوی دیگر در حال حاضر وضعیت اقتصادی این کشور به گونه ای است که به کمک های اقتصادی امریکا نیازمند است و سالیان درازی است که بخشی از بودجه خود را از طریق کمک های بلاعوض امریکا تامین کرده است. ضمن اینکه جایگزینی هم برای آن ندارد.

به گفته این کارشناس سیاسی اگر امریکا عزم جدی برای حل مشکل افغانستان داشته باشد و بخواهد که مشکل حکومت این کشور با طالبان حل شود و چنین چیزی را از حکومت پاکستان و عمران خان مطالبه کند تاثیرگذار خواهد بود زیرا عمران خان فرد انعطاف پذیری است و به انتظارات جدی و منطقی ترامپ پاسخ مثبت خواهد داد.

فصیحی عنوان کرد: امریکا چندان علاقمند حل مسایل افغانستان نیست و علاقه ای به رفاه، ثبات و توسعه افغانستان ندارد چنانکه از زبان مسوولان رده بالای حکومت امریکا شنیده می شود که دولت سازی، توسعه و حل مشکلات اقتصادی افغانستان کار مردم این کشور است و امریکا در قبال این مسایل مسوولیتی ندارد که نشان می دهد امریکا باوری به مسایل توسعه و ثبات افغانستان ندارد.

وی اظهار کرد: پاکستان در قضیه صلح و جنگ افغانستان تاثیر بسزایی دارد و اگر بخواهد صلح در افغانستان برقرار شود به راحتی می تواند زمینه های آن را فراهم کند، عواملی که در افغانستان باعث تشنج و بی ثباتی شده اند به انحاء مختلف تحت تاثیر حکومت پاکستان بوده اند اما این کشور هم اراده جدی برای حل مشکل افغانستان نداشته است.

فصیحی گفت: در صورتی که پاکستان اراده ای برای پایان جنگ در افغانستان داشته باشد می تواند به عنوان یک تصمیم جدی تمام همکاری ها و کمک های مالی و تسلیحاتی خود را برای مخالفان مسلح نظام افغانستان قطع کند و همین مساله می تواند مقدمات صلح را در افغانستان فراهم کند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که نگاه استراتژیک پاکستان نسبت به مسایل افغانستان تغییر پیدا نکند و دید استراتژیک آن کشور نسبت به قضایای افغانستان بویژه در میان مقامات عالیرتبه و ارتش پاکستان متحول نشود و افغانستان را به عنوان یک همسایه خوب نبینند بعید است که قدمی در راه صلح و امنیت این کشور بردارند.

 

کلیدواژه