اسد 01, 1398 15:57 Asia/Kabul
  • توقف انتصابات دولتی تا پایان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان
    توقف انتصابات دولتی تا پایان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

اداره ارگان‌های محلی افغانستان از توقف تمامی انتصابات و استخدام‌های دولتی تا پایان انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داد.

اداره ارگان‌های محلی افغانستان روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای انجام هر چه بهتر امور و با هدف حفظ مصونیت شغلی، تمامی انتصاب‌های جدید و استخدام‌های مربوط به این اداره تا پایان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یعنی 28 سپتامبر به تعویق افتاده است.

چندی پیش "محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان با صدور فرمانی اعلام کرده بود، تمامی عزل و نصب‌های کارمندان وزارت خارجه این کشور و سایر وزارتخانه‌ها و اداراتی که در خارج از افغانستان نمایندگی دارند توسط دفترش انجام خواهد شد.

شماری از کارشناسان با انتقاد از این اقدام اشرف غنی آن را سوء استفاده رئیس جمهوری از جایگاه دولتی برای اهداف شخصی و انتخاباتی‌اش دانسته و صدور این فرمان را مغایر با قانون اساسی خوانده بودند.

اعلام رسمی توقف انتصابات و استخدام های دولتی تا پایان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و تشکیل دولت جدید، نشان می دهد که اشرف غنی تحت فشار شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، گروه های سیاسی و رسانه ها؛ به خواسته آنان تمکین کرده است. 

با توجه به آنکه مهلت فعالیت قانونی دولت وحدت ملی افغانستان در اول ژوئیه به اتمام رسید و ادامه کار اشرف غنی با حکم انتقاد برانگیز دادگاه عالی این کشور تا پایان انتخابات ریاست جمهوری این کشور تمدید شد، شورای نامزدان انتخابات خواستار تشکیل دولت موقت یا اداره امور افغانستان از طریق سرپرست شدند که این درخواست با مخالفت رئیس جمهوری این کشور روبرو شد. 

شماری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و رهبران گروه های سیاسی این کشور در نشستی در کابل با اعتراض به حکم دادگاه عالی درباره تمدید دوره فعالیت محمد اشرف غنی از مردم خواستند برای مقابله با این حکم متحد بشوند.

"عبدالوحید فرزه ای" عضو شورای اتحادیه حقوقدانان افغانستان به خبرگزاری آوا گفته است: "بر اساس قانون اساسی با خاتمه مهلت قانونی فعالیت دولت افغانستان، باید دولتی برسرکار بیاید که اداره امور کشور را به طور سرپرست اداره کن،. بنابراین دولت وحدت ملی باید با واگذاری قدرت زمینه را برای تشکیل حکومت سرپرست فراهم کند."

«شاه حسین مرتضوی» معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در پاسخ به مطالبه نامزدان انتخابات اعلام کرد، ماده 61 قانون اساسی کاملا صریح است و تازمانی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام نشود محمد اشرف غنی همچنان رئیس جمهوری باقی خواهد ماند.

با مخالفت اشرف غنی با طرح های شورای نامزدان انتخابات در مورد تشکیل دولت موقت یا اداره امور کشور به صورت سرپرست، آنان خواستار توقف هر گونه عزل و نصب مقامات ملی و محلی توسط رئیس جمهوری افغانستان شدند.

اعلام رسمی توقف انتصابات و استخدام های دولتی توسط ارگ ریاست جمهوری افغانستان نشان می دهد که اشرف غنی در برابر  فشار رقبای انتخاباتی خود کوتاه آمده است و از این طریق سعی کرده بخشی از فشارهای رسانه ای علیه تیم انتخاباتی خود را کاهش دهد.

اگر چه اشرف غنی دربرابر خواسته اصلی شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای تشکیل دولت موقت و اداره امور کشور بصورت سرپرست مخالفت کرد اما پذیرش خواسته این شورا برای توقف هر گونه عزل و نصب مقامات در سطح ملی و محلی موفقیتی برای آنان محسوب می شود که توانستند دستکم بخشی از مطالبات خود را محقق کنند.

کلیدواژه