اظهارات اخیر ترامپ در مورد افغانستان ناشی از ترس و ناآگاهی او از تاریخ این کشور است
(last modified 1398-05-05T08:52:03+00:00 )
اسد 05, 1398 13:22 Asia/Kabul

اظهارات اخیر دونالد ترامپ در مورد افغانستان از یکسو ناشی از ترس وی از وضعیت افغانستان و از سوی دیگر نشانه ناآگاهی او از تاریخ و ویژگی های افغان ها است

تحلیلگر سیاسی افغان گفت: اظهارات اخیر دونالد ترامپ در مورد افغانستان از یکسو ناشی از ترس وی از وضعیت افغانستان و از سوی دیگر نشانه ناآگاهی او از تاریخ و ویژگی های افغان ها است.

مطیع الله خروتی در مورد اظهارات ترامپ در دیدار با عمران خان صدر اعظم پاکستان مبنی بر اینکه می تواند جنگ افغانستان را طی یک هفته به پایان برساند اما ده میلیون نفر کشته می شوند و افغانستان از روی نقشه جهان حذف می شود و او این را نمی خواهد، اظهار داشت: دولت امریکا و بخصوص حزب جمهوریخواه آن کشور به دنبال خروج آبرومندانه از افغانستان هستند اما این خروج آبرومندانه پیش زمینه هایی دارد و باید با حکومت افغانستان در مورد آن تفاهم صورت بگیرد نه با مخالفین مسلح دولت و کشورهای دیگر.

وی افزود: اظهارات ترامپ در رابطه با افغانستان در دیدار با عمران خان، سخنانی احساساتی و مصرف آن فقط برای همان نشست بود و خارج از آن هیچ اهمیت و جنبه اجرایی ندارد و در حقیقت نشانه ترس از افغانستان در وجود ترامپ و دولت امریکا است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: با توجه به شرایط طبیعی افغانستان مردم این کشور سلحشور و انتقامجو از بیگانگان هستند و امریکایی ها هم درک کرده اند که باید تاوان خونی که از افغان ها در این کشور ریخته بدهند از همین رو به دنبال ایجاد زمینه برای خروج آبرومندانه از این کشور هستند.

به گفته خروتی صحبت های ترامپ ناشی از ناآگاهی وی از تاریخ افغانستان، ویژگی های افغان ها و وضعیت جاری در منطقه است، دولت امریکا باید افغانستان را از عینک برخی از تکنوکرات های حاضر در غرب نبیند و از عینک کسانی ببیند که در افغانستان زندگی می کنند، فعالیت می کنند و متضرر می شوند.

وی یادآور شد: واکنش ها به این اظهارات ترامپ هم بسیار شدید بود، ارگ ریاست جمهوری افغانستان بیانیه صادر کرد، اشرف غنی سفیر امریکا را به حضور خواست و از زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان خواست که تا مدتی در افغانستان بماند و در انظار ظاهر نشود ضمن اینکه با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین هم ملاقات و گفت و گو کرد.

خروتی گفت: کسانی که قلم بدست هستند واکنش های شدیدی داشتند و کسانی که تفنگ به دست دارند شاید واکنش های شدیدتری نشان دهند و سیاستمداران هم با استفاده از فرصت سخن از وحدت ملی می گویند.

وی اضافه کرد: البته تعدادی از افرادی که لیست های معاش آن ها در امریکا است و یا به عبارتی با پول امریکا امرار معاش می کنند سکوت اختیار کرده اند اما کسانی که روحیه افغانی دارند عکس العمل نشان داده اند و این احتمال هم وجود دارد که چنین وضعیتی باعث وحدت بیشتر افغان ها شود.

 

کلیدواژه