امریکا به دنبال تقویت دوباره طالبان و پیاده کردن برنامه های خود از طریق این گروه است
(last modified 1398-05-07T09:42:22+00:00 )
اسد 07, 1398 14:12 Asia/Kabul

امریکایی ها به دنبال آن هستند که طالبان را دوباره تقویت کرده و به قدرت برسانند تا برنامه های خود در افغانستان و منطقه را از طریق این گروه پیاده کنند

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: امریکایی ها به دنبال آن هستند که طالبان را دوباره تقویت کرده و به قدرت برسانند تا برنامه های خود در افغانستان و منطقه را از طریق این گروه پیاده کنند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفرها و نشست های نمایندگان طالبان در کشورهایی مانند اندونزی، عربستان و برخی کشورهای دیگر که در گذشته هم صورت گرفته اظهار داشت: این نشست ها تاثیر چندانی ندارد و به روند آشتی بین طالبان و حکومت افغانستان هم کمکی نمی کند اما با چراغ سبز امریکا انجام می شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بحث صلح افغانستان از سوی امریکایی ها به شدت در حال پیگیری است برای اینکه از جامعیت بیشتری برخوردار و وانمود شود که اجماع منطقه ای و بین المللی پیرامون مساله صلح افغانستان بوجود آمده و کشورهای اسلامی هم در آن نقش ایفا می کنند چنین نشست هایی هم برگزار می شود.

این کارشناس افغان عنوان کرد: به نظر می رسد که روند صلح افغانستان بیشتر تحت تاثیر برنامه های امریکایی ها است زیرا جنگ هم از سوی آن ها پشتیبانی می شود و فرصت آزادی عمل یا هر امتیاز دیگری که از سوی هر طرفی به طالبان داده شده، منشاء آن به امریکایی ها برمی گردد.

به گفته مختاری امریکایی ها از یکسو حکومت افغانستان را محدود و تضعیف کردند و از سوی دیگر طالبان را تقویت کرده و فرصت هایی در اختیار آنان قرار دادند، به آن ها اعتبار بین المللی دادند و زندانی های آن ها را آزاد کردند. آنان چون می خواهند هژمونی و برتر بودن خود را به اثبات برسانند در هر نقطه از جهان چالش هایی ایجاد می کنند و بعد خودشان برای حل آن وارد میدان می شوند و منتی هم بر سر مردمان آن کشورها می گذارند.

وی اظهار کرد: راه حل مشکلات افغانستان به دست مردم این کشور است اما صلاحیت ها از مردم گرفته شده و امروز مردم مانند اسیری در چنگال قدرت های مافیایی هستند و گمان می رود امریکایی ها اکنون به این نتیجه رسیده اند که یک نظام دمکراتیک در افغانستان نمی تواند منافع آن ها را در افغانستان تامین کند بلکه بیشتر منافع رقبای آن ها را تامین می کند.

مختاری بیان داشت: از اینرو امریکایی ها تلاش کردند نظامی متعصب و متهجر که رویه خوبی با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد و از رقبای ایران تاثیرپذیر باشد در افغانستان ایجاد کنند و بالاخره طالبان را که خودشان ایجاد و سپس تضعیف کردند دوباره تقویت و نظام متهجری را توسط آن ها ایجاد کنند که مذاکرات با آن ها را راه اندازی کردند، مذاکراتی که هنوز جریان داد.

وی اضافه کرد: بحث صلح افغانستان هم آنچنان پیچیده نیست که هفت دور مذاکره بین امریکایی ها و طالبان برگزار شده و هنوز به نتیجه نرسیده پس واضح است که در این نشست ها مسایل دیگری مطرح می شود و اهداف و برنامه های درازمدتی پیگیری می شود.

 

کلیدواژه