اسد 07, 1398 18:05 Asia/Kabul

با ایجاد وزارت دولت در امور صلح، کارآیی شورای عالی صلح افغانستان و دبیرخانه این شورا کاهش یافت

کارشناس سیاسی افغان گفت: با ایجاد وزارت دولت در امور صلح، کارآیی شورای عالی صلح و دبیرخانه این شورا کاهش یافت.

اکبر جاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با انحلال دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان از سوی حکومت اظهار داشت: زمانی که وزارت دولت در امور صلح از سوی رئیس جمهور افغانستان ایجاد داشت، تاثیر دبیرخانه شورای عالی صلح کاهش یافت و یکی از دلایل انحلال این دبیرخانه همین مساله بود.

وی افزود: بحث های مربوط به گفت و گوهای صلح افغانستان را از نظر فنی و سیاست گذاری وزارت دولت در امور صلح پیش می برد از اینرو دبیرخانه شورای عالی صلح از تاثیر سابق خود برخوردار نبود چنانکه خود شورا هم تاثیر سابق خود را ندارد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اظهارات مقامات افغان مبنی بر اینکه گفت و گوهای صلح حکومت افغانستان و طالبان به زودی آغاز می شود و اینکه زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان تاکید کرده که این گفت و گوها پس از توافق واشنگتن با طالبان آغاز می شود، عنوان کرد: امروز یک اجماع منطقه ای و جهانی در رابطه با برنامه صلح افغانستان شکل گرفته و امکان آغاز مذاکرات بین افغانی در آینده نزدیک بیشتر شده است.

به گفته جاهد طرف های اصلی جنگ در افغانستان حکومت این کشور و طالبان هستند و بهتر است که طالبان با گروه های موثر افغانستانی به گفت و گو بنشینند و نقش خود را در برنامه صلح ایفا کنند زیرا حکومت افغانستان، گروه های سیاسی و طالبان می توانند در فرایند صلح این کشور نقش موثری داشته باشند.

این کارشناس افغان با اشاره به امکان شرکت طالبان در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که از سوی حکومت این کشور مطرح شده گفت: برنامه صلح برای افغان ها بسیار مهم است، انتخابات هم یک روند ملی است و هردو برای مردم این کشور سرنوشت ساز می باشند.

وی اضافه کرد: پیشرفت هایی که در روند صلح صورت گرفته باعث افزایش خوشبینی ها شده و انتخابات هم بر اساس قانون اساسی باید برگزارشود، این امکان وجود دارد که هر دو برنامه بصورت همزمان پیش برود و یک اجماع عمومی داخلی هم در این زمینه ایجاد شود.

 

کلیدواژه