اسد 12, 1398 13:24 Asia/Kabul

هدف از سفر رئیس گمرکات افغانستان به ایران بررسی مسایل و مشکلات بازارچه های مرزی و هماهنگی در جهت نحوه ی فعالیت این بازارچه ها بود

مدیر کل دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران هدف از سفر رئیس گمرکات افغانستان به ایران را بررسی مسایل و مشکلات بازارچه های مرزی و هماهنگی در جهت نحوه ی فعالیت این بازارچه ها عنوان کرد.

حسین کاخکی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با توجه به درخواستی که از سوی مسوولان استان های خراسان رضوی و جنوبی برای افتتاح بازارچه های مرزی جدید شده، قرار شد که احمد رشاد پوپل در دیدارهای خود با مسوولان وزارت مالیه افغانستان این مساله را مطرح کند.

وی افزود: بخش مهمی از معیشت مردم مجاور مرزها از طریق بازارچه های مرزی است و دیدگاه مسوولان دو کشور این است که ارتباطات در این زمینه در چارچوب های قانونی بصورت درست و مفید برقرار شده و گسترش یابد.

به گفته مدیر کل دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران امکانات زیرساختی بسیار خوبی در تعدادی از بازارچه ها وجود دارد که همکاری ها در این زمینه می تواند بسیار مفید واقع شود.

کاخکی با اشاره به وجود ظرفیت ها و زیرساخت ها در گمرک ماهی رود خراسان جنوبی هم گفت: تلاش هایی در جهت استفاده بهتر از این ظرفیت ها در جریان است. ایران توسعه ی مناسبات با کشورهای همسایه را در صدر اولویت های خود قرار داده، افغانستان هم برای ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و سعی بر آن است که با حل برخی از مسایل، تشریفات گمرکی کالاها هم به آسانی صورت بگیرد.

به گفته این مسوول گمرک جمهوری اسلامی ایران، احمد رشاد پوپل رئیس گمرکات جمهوری اسلامی افغانستان روز دوشنبه گذشته از مرز میلک وارد ایران شد و پس از بازدید از مرز مشترک در استان سیستان و بلوچستان با استاندار این استان دیدار کرد که در این دیدار در مورد نحوه ی فعالیت بازارچه های مرزی بحث و تبادل نظر شد.

کاخکی اضافه کرد: پس از آن وی به بندر چایهار رفت و از منطقه آزاد تجاری چابهار بازدید کرد و سپس به تهران رفت و با رئیس اداره گمرگ جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد که مسایل و مشکلات مرزی، تبادل اطلاعات مربوطه بین دو کشور، ساماندهی نحوه ی فعالیت بازارچه های مرزی، رسیدگی به مشکلات بازرگانان دو طرف  مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در مشهد دیداری با استاندار خراسان رضوی داشت و بعد به استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند رفت و روز پنج شنبه گذشته هم از طریق مرز دوغارون به افغانستان بازگشت.

وی اظهار کرد: به منظور توسعه ی تعاملات گمرکی دو طرف، مقرر شد که یک برنامه اجرایی تدوین کنیم تا بر اساس آن استراتژی تدوین شود که گمرگات دو کشور بتوانند ترخیص و تشریفات گمرکی را روان تر انجام دهند.

 

کلیدواژه