حکومت افغانستان درپی برگزاری انتخابات، امریکا به دنبال گفت و گو با طالبان
(last modified 1398-05-13T10:57:18+00:00 )
اسد 13, 1398 15:27 Asia/Kabul

حکومت افغانستان مصمم به برگزاری انتخابات است، برای امریکایی ها به نتیجه رسیدن گفت و گوها با طالبان اهمیت بیشتری دارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: در حالی که در افغانستان رقابت های انتخاباتی آغاز شده و حکومت این کشور مصمم به برگزاری انتخابات است، برای امریکایی ها به نتیجه رسیدن گفت و گوها با طالبان اهمیت بیشتری دارد.

سمیع الله سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: از آنجایی که امریکایی ها به فکر خروج آبرومندانه از افغانستان هستند می خواهند برنامه گفت و گو با طالبان و صلح را به نتایجی برسانند بنابراین ممکن است روند انتخابات را هم به نوعی متاثر کنند.

وی تصریح کرد: انتخابات گذشته افغانستان هم با مهندسی امریکایی ها پیش رفته و آن ها تلاش کرده اند که فرد مورد نظر خود را که بتواند اهداف امریکا را در افغانستان پیاده و به خاطر منافع امریکایی ها کار کند، حمایت کرده و به پیروزی برسانند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: در انتخابات گذشته اگرچه آراء تیم هایی که مورد حمایت امریکا نبودند بیشتر بود اما نتوانستند به پیروزی برسند ولی در نهایت تنش هایی که بین آقای کرزی و امریکایی ها بوجود آمد سبب شد علاقه امریکایی ها به آقای کرزی کاهش پیدا کند.

به گفته سیحون در انتخابات قبلی هم اگرچه حامد کرزی می خواست در سیاست افغانستان نقش داشته باشد اما امریکایی ها با روی کار آوردن آقای غنی کاری کردند که او از صحنه سیاست افغانستان به دور بماند. حامد کرزی با امضای پیمان استراتژیک با امریکایی ها مخالف بود و حتی پس از آنکه لویه جرگه مهندسی شده، این پیمان را تائید کرد او حاضر به امضای آن نشد که این مسایل سبب دوری  امریکایی ها از وی شد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر حامد کرزی در مورد نقش امریکایی ها در روندهای مختلف در افغانستان افزود: با توجه به ادامه گفت و گوهای صلح امریکایی ها با طالبان و اینکه امریکایی ها سکان دار این مذاکرات شده اند آقای کرزی واکنش نشان داده زیرا با سپری شدن هفت دور از گفت و گوهای صلح، هنوز مردم و دولت امریکا در جریان محتوای این مذاکرات نیستند که نگرانی هایی را سبب شده است.

این تحلیلگر سیاسی اظهار کرد: بنا به همین مسایل آقای کرزی گفته که کنترل مساله صلح افغانستان در اختیار امریکایی ها است و نگرانی هایی هم در رابطه با اینکه در انتخابات نیز آراء مردم مبنای مشروعیت نظام قرار نگیرد و بحران دیگری بوجود بیاید، ابراز می شود.

سیحون بیان داشت که روند صلح افغانستان برای امریکایی ها بهانه ای برای خروجشان است به گونه ای که می خواهند با نهایی شدن مساله صلح خروج خود را آبرومندانه و اعلام کنند که پس از یک جنگ هجده ساله حالا با توافق صلح از افغانستان خارج می شوند بنابراین اهمیت گفت و گوهای صلح برای امریکایی ها بیشتر از مساله انتخابات است.

به گفته این کارشناس افغان این احتمال هم وجود دارد که امریکایی ها با طالبان به توافقاتی برسند و در نتیجه آن انتخابات افغانستان منتفی شود، طالبان در قدرت سیاسی شریک شوند و بحث ایجاد حکومت موقت یا حکومت سرپرست به میان بیاید.

وی اضافه کرد: امریکایی ها توافق صلح را جایگزینی برای انتخابات می دانند اما حکومت افغانستان برگزاری انتخابات را مکمل روند صلح می داند به همین دلیل اصرار دارد که انتخابات برگزار شود و روند انتخابات را روندی مردمی می داند.

 

کلیدواژه