اسد 13, 1398 18:18 Asia/Kabul

تیم های مطرح انتخابات ریاست جمهوری که در دولت بر سر اقتدار هستند از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: تیم های مطرح انتخابات ریاست جمهوری که در دولت بر سر اقتدار هستند از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می کنند.

محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: قانون در افغانستان آنگونه که باید رعایت نمی شود و معمولاً افراد ضعیف ملزم به رعایت آن هستند و روی همین افراد هم اجرا می شود، اما افراد دارای قدرت، وزیران و حتی بعضی از نمایندگان پارلمان که خودشان قانونگذار هستند بارها قانون را زیر پا گذاشته اند.

وی در مورد برخورد با مسایل قانونی توسط دو تیم قدرتمند انتخابات ریاست جمهوری گفت که آنان مطابق قوانین رفتار نمی کنند، از امکانات دولتی استفاده زیادی می کنند و از افرادی که در راس ادارات دولتی قرار دارند هم به منظور تبلیغات انتخاباتی استفاده شده است هرچند این مساله اختصاص به دوره کنونی ندارد و در دوره های قبل هم چنین اتفاقاتی رخ داده است.

این کارشناس سیاسی در مورد اعلام کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان مبنی بر اینکه برای تیم های متخلف و کسانی که از امکانات دولتی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده کنند جریمه های نقدی در نظر گرفته می شود، عنوان کرد: این هم اقدامی سمبلیک است زیرا به چنین اخطارهایی وقعی نهاده نمی شود حتی اگر این جریمه ها اجرا شود به خاطر اندک بودن تاثیر چندانی روی تیم های مطرح ندارد.

به گفته مختاری امکاناتی که تیم های مطرح از آن ها استفاده می کنند سرمایه های ملی هستند و هیچ یک از نامزدها دارای چنان سرمایه ای نبوده اند که چنین هزینه هایی را در کمپاین ها به مصرف برسانند، پس از امکانات دولتی استفاده می شود و فریادهای کمیسیون شکایات انتخاباتی هم به جایی نمی رسد.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به بحث گفت و گوهای صلح و مساله انتخابات که همزمان پیش می رود هم گفت: هنوز مشخص نیست کدام یک از این برنامه ها قوی تر از دیگری پیش می رود. البته برای امریکایی ها صلح با طالبان اولویت نخست است و تلاش می کنند که قبل از انتخابات برنامه صلح را به سرانجامی برسانند و حتی اگر شده صلحی ظاهری به میان بیاید که برای آن ها یک دستاورد محسوب شود و بتوانند طالبان را در حکومت سهیم کنند.

وی اضافه کرد: مخصوصاً برای تیم رئیس جمهور برگزاری انتخابات اولویت دارد تا بتواند با کسب آراء مردم مشروعیت بدست آورد و پنج سال دیگر هم بر اریکه قدرت باقی بماند. به هر صورت رقابت شدیدی جریان دارد و گاهی بحث مذاکرات صلح برجسته تر می شود و گاهی مساله انتخابات.

 

کلیدواژه