اسد 14, 1398 15:01 Asia/Kabul

در بحث صلح افغانستان قدرت های بزرگ بیشتر به فکر تامین منافع خودشان هستند تا تامین منافع این کشور

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: در بحث صلح افغانستان قدرت های بزرگ بیشتر به فکر تامین منافع خودشان هستند تا تامین منافع این کشور.

داکتر سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان هم اظهارات ضد و نقیضی در رابطه با مساله صلح افغانستان دارد به گونه ای که پیشتر به نقل از وی گفته شد، پس از توافق با طالبان شش هزار نیروی خود را از افغانستان خارج می کنیم اما سپس گفت که در مورد خروج نیروهایمان بحثی نداریم و در مورد توافق همه جانبه با طالبان بحث می کنیم.

وی افزود: دولت و مردم افغانستان نمی دانند که پشت پرده، بین امریکایی ها و طالبان چه معاملاتی جریان دارد و مذاکرات و زد و بندها بیشتر روی این مساله است که چگونه منافع امریکا و پاکستان تامین شود و چگونه طالبان در قدرت سهیم شوند، از اینرو به نظر نمی رسد که به این زودی ها بحث مذاکرات صلح به نتایج قابل قبولی برسد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: قدرت های بزرگ به دنبال منافع خود هستند و تا زمانی که به این منافع دست پیدا نکنند علاقمند صلح در افغانستان هم نیستند چنانکه هفت دور مذاکره امریکایی ها با طالبان به نتیجه خاصی نرسیده است، در صورتی که امریکایی ها و طالبان خواهان صلح باشند اولین گام این است که آتش بس برقرار شود تا اعتماد ابتدایی بوجود آید و طرفین بتوانند در فضای آرام تبادل نظر کنند.

مظفری گفت: اما در حال حاضر از یکسو گفت و گوهای صلح جریان دارد و از سوی دیگر جنگ شدت می گیرد و مردم بیگناه به خاک و خون کشیده می شوند، در چنین شرایطی امکان برگزاری انتخابات هم کاهش می یابد و اگر برگزار هم شود نتایج آن چندان قابل قبول نخواهد بود.

وی اضافه کرد: کشورهای همسایه افغانستان می توانند نقش کلیدی در بسیاری عرصه ها از جمله صلح و تامین امنیت افغانستان داشته باشند اما در حالیکه پاکستان در ایجاد بحران و تشنج در افغانستان نقش کلیدی دارد و دشمنان مردم افغانستان را تقویت می کند، نقش جمهوری اسلامی ایران مثبت بوده و مردم افغانستان هم انتظار تداوم نقش مثبت ایران را در تامین صلح و ثبات در کشورشان دارند.

 

کلیدواژه