امریکا باید طالبان را متقاعد کند که با حکومت افغانستان مذاکره کند
(last modified 1398-05-19T08:59:28+00:00 )
اسد 19, 1398 13:29 Asia/Kabul

امریکا باید طالبان را متقاعد کند که با حکومت افغانستان مذاکره کند و از این طریق صلح در این کشور برقرار شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا باید طالبان را متقاعد کند که با حکومت افغانستان مذاکره کند و از این طریق صلح در این کشور برقرار شود.

منگل شیرزاد استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه ننگرهار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در ولایت ننگرهار افغانستان اظهار داشت: به هر اندازه که برنامه مذاکرات امریکا و طالبان به درازا می کشد اوضاع در افغانستان بحرانی تر می شود.

وی با اشاره به طولانی شدن مذاکرات بین نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان عنوان کرد: یکی از دلایل طولانی شدن روند مذاکرات این است که هر دو طرف تلاش می کنند بیشترین امتیاز را بگیرند.

این استاد دانشگاه گفت: طرف اصلی جنگ طالبان حکومت افغانستان است اما طالبان با امریکایی ها مذاکره می کنند آن هم مذاکراتی که پشت پرده انجام می شود.

شیرزاد اظهار کرد: مذاکره کنندگان امریکایی و طالبان باید جزئیات مذاکرات خود را به اطلاع مردم افغانستان برسانند اما در صورتی که مذاکرات همچنان پشت درهای بسته انجام شود مردم دیگر اعتمادی به برنامه صلح نخواهند داشت و این گمان قویتر می شود که معاملاتی بین امریکایی ها و طالبان در جریان است.

به گفته این کارشناس افغان امریکا طی سال های گذشته در افغانستان ضربات اقتصادی زیادی را متحمل شده و اکنون به دنبال جبران خسارات خود و کسب امتیازات بیشتر است اما بداند که اگر به دنبال منافع خود است باید برنامه جنگ در افغانستان را به پایان برساند.

شیرزاد گفت: اگر هم امریکا می خواهد نقشی در افغانستان داشته باشد و به دولت این کشور کمک کند باید نظامی گری را کنار گذاشته و به فکر کمک های اقتصادی به این کشور باشد و از هر اقدامی که به استقلال و منافع افغانستان صدمه وارد می کند بپرهیزند، ضمن اینکه نباید جنگی را ادامه دهد و سربازان خود را در آن به کشتن دهد که برنده ای ندارد.

 

کلیدواژه