سنبله 03, 1398 18:06 Asia/Kabul
  • سفر رئیس جمهوری افغانستان به عربستان
    سفر رئیس جمهوری افغانستان به عربستان

«محمداشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در سفری رسمی به ریاض پایتخت عربستان رفت.

اشرف غنی قرار است در این سفر ضمن ادای حج عمره با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و شماری دیگر از مقام‌های این کشور دیدار کند.

توسعه مناسبات امنیتی دوجانبه، امضای توافقنامه احتمالی صلح میان طالبان و آمریکا، تشکیل دولت موقت در افغانستان، گسترش جنگ و کشتار غیر نظامیان از مهمترین موضوعات مورد گفت وگو میان رئیس جمهوری افغانستان و مقامات عربستان اعلام شده است. 

امضای توافقنامه احتمالی صلح میان طالبان و آمریکا در قطر و تشکیل دولت موقت در افغایادنستان باعث نگرانی اشرف غنی شده است.

سفراشرف غنی به عربستان در بحبوحه برگزاری گفت‌گوهای صلح بین طالبان و آمریکا در قطر و همچنین قرار گرفتن افغانستان در آستانه انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری که 28 سپتامبر 2019 برگزارخواهد شد، مهم ارزیابی شده است. 

اشرف غنی که اولین سفر خارجی خود را پس از پیروزی در انتخابات قبلی ریاست جمهوری افغانستان به عربستان انجام داده بود، چنانچه نتواند در انتخابات پیش رو پیروز شود، این آخرین دیدار وی از این کشور در این سمت خواهد بود.

از زمان به قدرت رسیدن اشرف غنی در افغانستان در سال 2014 تاکنون، روابط کابل و ریاض با تنش همراه نبود و رئیس جمهوری این کشور تلاش داشت بتواند از ظرفیت سیاسی و مالی عربستان برای پیشبرد برنامه های خود استفاده کند.

اشرف غنی با توجه به سابقه عربستان در حمایت از طالبان، امید داشت با اتکا به نفوذ ریاض در بین این گروه بتواند طالبان را به ورود به گفتگوهای صلح با دولت افغانستان ترغیب کند که چنین خواسته ای هر گز محقق نشد و مقامات سعودی خواسته یا ناخواسته نتوانستند گامی در راستای این خواسته اشرف غنی بردارند.  

«وحید مژده» کارشناس سیاسی در افغانستان در این زمینه گفت: "عربستان مانند گذشته بر طالبان افغانستان نفوذ چندانی ندارد و حتی از سال 2001 به بعد در روابط ریاض با این گروه نشانه های فراوانی از دشمنی مشاهده شده است."

برگزاری نشست بی نتیجه علمای اسلام به میزبانی عربستان در شهر جده در سال گذشته یکی از اقدامات ناکام این کشور برای مشارکت در روند صلح افغانستان بود.

در چنین شرایطی این پرسش مطرح می شود که برغم طرح برخی اهداف فهرست شده برای سفر رئیس جمهوری افغانستان به عربستان، انجام این دیدار در بازه زمانی کنونی چه اهمیتی دارد؟

با توجه به تشدید اقدامات مرگبار گروه تروریستی داعش در افغانستان همزمان با اوج گیری فعالیت های خشونت بار طالبان در این کشور، اشرف غنی نگران تاثیر افزایش ناامنی و جنگ بر موقعیت وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری و همچنین بر روند برگزاری این انتخابات است.

این نگرانی در تیم انتخاباتی اشرف غنی وجود دارد که با شدت یافتن حملات تروریستی در افغانستان، رقبای وی در انتخابات ازاین شرایط به عنوان ابزاری برای تضعیف موقعیت اشرف غنی در بین افکار عمومی استفاده کنند.

علاوه بر این با تشدید ناامنی در افغانستان و بسته شدن احتمالی برخی مراکز رای گیری، دولت اشرف غنی که مسئولیت برگزاری انتخابات و تامین امنیت آنرا عهده دار است، با چالش هایی بسیاری از نظر داخلی مواجه می شود.

در چنین شرایطی این گمانه مطرح است که هدف اصلی اشرف غنی از سفر به عربستان درهفته های پایانی دور اول دولت وی، تنها درخواست کمک از ریاض برای استفاده از نفوذ خود در بین طالبان و داعش برای توقف یا کاستن از فعالیت های خشونت بار آنان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است که ادامه این روند بشدت بر موقعیت غنی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

اگر چه برخی شواهد از کاهش نفوذ عربستان بر طالبان حکایت دارد، اما مدیریت این کشور بر داعش موجب شده تا اشرف غنی به نقش ریاض در کاهش حملات داعش در افغانستان امیدوار باشد.     

کلیدواژه