سنبله 04, 1398 12:02 Asia/Kabul

سخنگوی طالبان تاکید کرد: در مورد مسایلی مانند شکل حکومت یا بحث انتخابات با امریکایی ها مذاکره نمی کنیم و این مسایل ربطی به آن ها ندارد

سخنگوی طالبان تاکید کرد: ما در مورد مسایلی مانند شکل حکومت در افغانستان یا بحث انتخابات با امریکایی ها مذاکره نمی کنیم زیرا این مسایل ربطی به آن ها ندارد.

ذبیح الله مجاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بحث ما با امریکایی ها در مورد خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان و این مساله است که از خاک افغانستان تهدیدی متوجه آن ها نشود.

وی افزود: مذاکرات بین نمایندگان طالبان و نمایندگان امریکا تاکنون به خوبی پیش رفته و توافقات نهایی هم نزدیک است اما لازم است که روی برخی مکانیزم ها صحبت شود و بحث هنوز ادامه دارد .

سخنگوی طالبان انتشار برخی اخبار را مبنی بر اینکه در این مذاکرات روی تشکیل حکومت موقت و خروج نیروهای خارجی از افغانستان طی 14 تا 20 ماه توافق شده، رد کرد و گفت: ما در مورد مسایلی مانند حکومت موقت یا انتخابات با امریکایی ها صحبت نکرده و نمی کنیم و به آن ها حق هم نمی دهیم که در این مسایل ابراز نظر کنند، چون چنین بحث هایی مربوط به افغان ها می شود و ربطی به امریکایی ها ندارد.

مجاهد تصریح کرد: زمانی که نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند ما از بعد خارجی جنگ افغانستان خارج می شویم و فرصت پیدا می کنیم که مسایل بین افغانی را مطرح کنیم در بحث "بین افغانی" هم چیزی به عنوان حکومت افغانستان را به رسمیت نمی شناسیم زیرا اداره بر سر اقتدار در کابل را از نظر شرعی، قانونی و تاریخی دارای مشکل می دانیم.

این عضو ارشد طالبان گفت: ما طی هجده سال گذشته از نام یک امارت مبارزه کرده ایم و یک ابرقدرت را به زانو درآورده ایم بنابراین باید به عنوان یک نظام مطرح باشیم و می خواهیم مسایل را با طرف های افغان که طی هجده سال گذشته در مخالفت با ما قرار داشتند و در کنار اشغالگران بودند حل کنیم و راه گفت و گو را با آن ها ترجیح می دهیم اما آن ها را به عنوان یک طرف می شناسیم نه به عنوان نظام.

وی با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا و برخی دیگر از سیاستمداران آن کشور مبنی بر اینکه حضور استخباراتی امریکا در افغانستان ادامه می یابد، عنوان کرد: ترامپ هم در بحث مذاکره به خاطر افکار عمومی و برخی جنگ طلبان امریکایی ملاحظاتی دارد اما در توافق ما با آن ها تاکید شده که به جز سفارت و سطح دیپلماتیک، حضور امریکایی ها در افغانستان تحت هیچ عنوانی قابل پذیرش نیست.

سخنگوی طالبان در رابطه با بحث انتخابات افغانستان هم با استناد به اطلاعیه طالبان گفت: در وضعیتی که زمین و هوای ما در اختیار خود ما نیست، شرایط مهیا نشده، طرز تفکر افغان ها واحد نمی باشد و اختلاف هایی وجود دارد، برگزاری انتخابات یک حرکت نمایشی است و نباید انجام شود، زیرا انتخابات گذشته هم نتایج مثبتی نداشته است بنابراین انتخابات از نظر طالبان مردود و یک روند جعلی است.

وی اضافه کرد: ترجیح ما این است که تمام طرف های افغان در میز مذاکره برای تشکیل یک حکومت اسلامی همه شمول به توافق برسند و در صورتی که برخی طرف ها موافق چنین چیزی نباشند در برابر آن ها اقدام قاطع صورت خواهد گرفت که البته این اقدام قاطع هم به معنای بازگشت به گذشته و تکرار جنگ های داخلی نخواهد بود.

 

کلیدواژه